Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

HSL

Sinds december 2018 is de werkgroep HSL van FNV Spoor actief. De hogesnelheidslijn is nogal complex. Daarom zetten machinisten, treinmanagers, hoofdconducteurs en NS Internationaal zich samen in om problemen op en rond de hogesnelheidslijn op te lossen.

De FNV wil dat de discussie over meer marktwerking op het spoor stopt, en dat de onzinnige standpunten van andere spoorvervoerders geen verdere aandacht krijgen. Kiest het nieuwe kabinet toch voor nog meer marktwerking op het spoor, dan wil de FNV dat daarbij een gelijk speelveld geldt. Dat wil zeggen, werknemers op het spoor vallen allemaal onder dezelfde cao en hebben dezelfde arbeidsvoorwaarden.

De FNV stelde dit naar aanleiding van het rapport ‘Marktverkenning vervoer HSL-Zuid’. Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat stuurde dit eind november 2017 aan de Tweede Kamer. Het rapport moest een antwoord geven op de vraag of er mogelijk andere partijen dan NS in staat zijn om de hogesnelheidslijn te exploiteren dan wel andere of betere treindiensten aan te bieden. De conclusie van deze marktverkenning is nogal kernachtig samen te vatten: andere vervoerders kunnen én willen niet.

Geen materieel, geen samenwerking

Uit de verkenning blijkt dat de ‘anonieme vervoerders’ aangeven dat ze geen treinmaterieel hebben om op de HSL te rijden. Ze willen niet samenwerken met NS en ook andere of betere treindiensten zitten er niet in. Deze anonieme vervoerders geven aan dat ze maar één ding willen, namelijk het werk op de HSL volledig overnemen van NS.

Ondertussen verbeteren NS- en ProRail-medewerkers de prestaties op de HSL. Hierdoor stijgt de tevredenheid van de reiziger en gaat NS de prestatiedoelen naar alle waarschijnlijkheid halen. De inzet van NS en ProRail om de prestaties te verbeteren werpt z’n vruchten af.

In 2024 loopt de concessie voor het hoofdrailnet af. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Bijzonder is dat de staatssecretaris het rapport over de toekomst van het spoor na 2024 bij de huidige discussie over de HSL betrekt. Dit helpt de medewerkers van NS allemaal niets en de reizigers evenmin. Zij blijven te maken hebben met doorlopende, vermoeiende politieke discussies.’

Marktwerking geen oplossing

‘We kunnen met de heldere uitkomst van de marktverkenning een streep zetten door deze discussie’, stelt Janssen. ‘Marktwerking is de oorzaak van het slecht functionerende spoortraject over de HSL. Besluitvorming van het kabinet heeft ons land met het Fyra-debacle en de HSL-aanleg al miljarden gekost. Meer marktwerking is niet de oplossing van welk probleem dan ook op het spoor. Het heeft NS jaren gekost voordat vakkrachten de ervaring hadden om op het dramatisch complex aangelegde HSL-traject te presteren. Iedere nieuwe partij zal ook tegen deze complexiteit aanlopen.’