De sector PLb geeft jou energie voor de toekomst!

Energie voor jou!

Wij zorgen iedere dag voor jouw energie, dat is voor ons vanzelfsprekend. In de sector Productie- en Leveringsbedrijven (PLb) doen we dat continu, dag en nacht, 24/7, de energievoorziening in Nederland staat altijd ‘aan’. De Productiebedrijven produceren energie en de Leveringsbedrijven zorgen ervoor dat de energie bij jou thuis komt.

sector PLb

Omvang sector PLb

De sector PLb telt zo’n 30 verschillende bedrijven waar we met 9000 collega’s werken aan de energievoorziening van vandaag en morgen. Wij houden het licht ‘aan’ voor jou en met jou.

De sector PLb geeft jou energie voor de toekomst!

De sectorvisie in beeld

(Bekijk hier de vergrote afbeelding)

Duurzame toekomst

Als maatschappij staan we voor een grote uitdaging om duurzamer te leven om verdere klimaatverandering tegen te gaan. Dat betekent niet alleen zuiniger omgaan met de bestaande bronnen, maar ook dat we de overgang maken naar andere duurzame energiebronnen zoals wind, zon en waterstof. Wij maken deze overgang mogelijk. Deze overgang van de fossiele brandstoffen naar duurzame bronnen noemen we de Energietransitie. We zijn op weg, maar hebben ook nog een weg te gaan. Het vraagt om keuzes te maken die bijdragen aan een duurzame samenleving. Het vraagt om op een andere manier naar energie te kijken waar nieuwe ideeën, nieuwe technieken leiden tot groene energie.

We helpen consumenten om duurzamer met energie om te gaan met advies en (groene) producten.  We werken daarin samen met andere partners in de energieketen. Daar zetten we ons met hart en ziel voor in, omdat we geloven in een duurzame wereld voor de toekomstige generaties, onze kinderen en  kleinkinderen. Dat is niet altijd makkelijk. Als sector hebben we ook te maken met onzekerheden door de energiecrisis als gevolg van de oorlog in de Oekraïne en de daaruit voortvloeiende overheidsmaatregelen. Voor ons staat de zekerheid van levering van energie centraal. Er is voldoende werk om hier een betekenisvolle bijdrage aan te leveren.

Duurzaam werken

Om duurzaam te kunnen werken investeren we in vakmanschap en een veilige werkomgeving zodat onze professionals kunnen schakelen en meebewegen. Vakmanschap gaat niet alleen om inhoud, maar ook over wie je bent als persoon. Dat vinden we belangrijk, want om energie te kunnen geven is het van belang dat je zelf voldoende energie hebt.

We bieden daarom een goede basis voor onze collega’s; een fijne werkomgeving met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden om samen met elkaar de energietransitie te kunnen vormgeven. Niet alleen verandert het werk in de sector door nieuwe en andere technieken, ook mensen veranderen. Ons loopbaanbeleid is erop gericht dat onze collega’s niet alleen nu, maar ook in de toekomst werk kunnen doen dat bij hen past, zodat zij duurzaam inzetbaar zijn en blijven in onze sector. Iedereen heeft verschillende behoeften. Daar sluiten wij op aan, door medewerkers keuzevrijheid te bieden.

Maar we hebben meer collega’s nodig om de overgang naar morgen te kunnen maken. We staan voor een belangrijke maatschappelijke taak. Daarom zoeken wij medewerkers met verschillende achtergronden, wij zijn een afspiegeling zijn van onze maatschappij. Een breder perspectief hoe je kijkt naar energie in combinatie met kennis en ervaring levert de innovatie van morgen.

Energie voor jou

Werken in onze sector geeft energie! Onze sector PLb is een aantrekkelijke sector om in te werken. Sociale partners, werkgevers en vakbonden dragen hier aan bij door samen invulling te geven aan een prettige en veilige werkomgeving, welzijn en duurzame inzetbaarheid en goede arbeidsvoorwaarden die medewerkers in staat stellen om samen de uitdagingen van vandaag en morgen aan te gaan.