Reparatie WW en WGA

Metaal & Techniek, Motorvoertuigen- & Tweewielerbedrijven en Tank & Was

Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben afspraken gemaakt over 'reparatie van het 3e WW-jaar', zodat je ook over het 3e WW-jaar een WW-uitkering ontvangt. Binnen deze afspraak valt ook een eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA). De reparatie gaat in per 1 juli 2019.

Vanaf 1 juli ontvang je als je werkloos wordt ook over het 3e jaar een WW-uitkering als je werkt in de Motorvoertuigen, Metaal & Techniek of Tank & Was.

Waarom is reparatie nodig?

De overheid heeft in 2016 de maximale duur van de WW en WGA verkort. De FNV en andere vakbonden vinden een uitkering van maximaal 2 jaar te kort. Daarom hebben we met jullie instemming (tijdens een ledenpeiling vorig jaar) afspraken gemaakt over de reparatie van de WW en WGA.

Wat wordt gerepareerd?

De periode dat je recht hebt op WW en WGA is korter geworden. Werk je langer dan 10 jaar, dan bouw je sinds 2016 boven die 10 jaar in plaats van een maand, nog maar een halve maand op per gewerkt jaar. De maximale duur van de uitkeringen is sinds 2016 24 maanden geworden in plaats van 38 maanden.

Vanaf 1 juli 2019 neem je samen met je collega’s deel aan een aanvullende cao. Dat is de cao WWM (cao Private Aanvulling WW en WGA Metaal en Techniek). Die regelt dat je een aanvullende uitkering ontvangt als je werkloos wordt en je wettelijke WW of WGA stopt. Hiermee wordt de totale uitkeringsduur verlengd naar maximaal 38 maanden..

Rekenvoorbeeld
Johan is 30 jaar aan het werk en wordt werkloos. In de situatie vóór 2016 zou hij 30 maanden WW krijgen. In de situatie ná 2016 is dit: (10 x 1 maand) + (20 x 0,5 maand) = 20 maanden WW. Johan krijgt dus 10 maanden minder lang WW. De aanvullende cao WWM repareert deze 10 maanden.

Wie betaalt de reparatie?

Werkgevers betalen de wettelijke WW-premie. Werknemers gaan de bijdrage voor de aanvullende regeling betalen (tot een maximumsalaris van 55.927 euro (max. Sociaal Verzekeringsloon)). Je werkgever is verantwoordelijk voor afdracht van jouw bijdrage aan Stichting WWM.

Wat gaat het kosten?

De bijdrage voor deze regeling houdt de werkgever maandelijks met ingang van 1 juli 2019 in op je brutoloon. De bijdrage in 2019 is 0,3% van het brutoloon.

Vanaf welk moment wordt gerepareerd?

De regeling gaat in op 1 juli 2019 en geldt voor mensen die vanaf 2 juli 2019 werkloos worden. Als je langer werkloos blijft dan dat je WW- of WGA-uitkering uitkeert, kun je de aanvullende uitkering aanvragen (1 maand van tevoren).

Meer informatie

Namens Stichting WWM zorgt WWplus voor de uitkeringen. Op www.wwplus.nl vind je meer informatie en kun je de aanvullende uitkering aanvragen.