FNV wil naar rechter om payrolling bij omroepen

FNV en de Nederlandse Vereniging van Journalisten bereiden een rechtszaak voor tegen een of meer omroepen die journalisten inhuren via een payrollbedrijf. Die constructie veroorzaakt steeds meer ‘een tweedeling op de werkvloer’, vinden ze. Dat schreef de Volkskrant op 29 augustus 2018.

Onderbetaald

Sommige payrollers worden volgens de bonden structureel onderbetaald. Ze verdienen nauwelijks meer dan het minimumloon. Volgens de cao moeten ze evenveel verdienen als collega's met een contract. De bonden willen hierover overleggen met omroepen. Als dit niet tot een oplossing leidt, zijn ze bereid juridische stappen te zetten.

Angst voor hun baan

De Volkskrant sprak 4 verslaggevers die werken als payroller. Zij wilden alleen anoniem hun verhaal doen, uit angst voor hun baan. De enige manier waarop ze aan de slag konden, was via Tentoo. ‘Op vrijdag hoor ik of er maandag werk voor me is’, zegt een van hen. ‘Soms lig ik de hele nacht te piekeren.’ Sommige payrollers verdienen nauwelijks meer dan het wettelijk minimumloon: €10,22 per uur, bruto. Ze kunnen moeilijk rondkomen en krijgen meestal geen hypotheek.

Helft op bankrekening

De FNV en de NVJ hebben ruim een jaar onderzoek gedaan naar payrolling, zegt Lisa Blaas, FNV-bestuurder Handhaving & Naleving. Verslaggevers denken volgens haar in het begin dat het ‘uurtarief’ dat ze afspreken met een omroep niet extreem laag is. Maar het is een ‘all-intarief’, dat de omroep overmaakt aan Tentoo. Daarvan belandt maar grofweg de helft op de bankrekening van de journalist. ‘Dat wordt er vaak niet duidelijk bij verteld, omroepmedewerkers voelen zich misleid.’

Bron: Volkskrant 29 augustus 2018, Menno van Dongen

Lees het volledige artikel op Volkskrant.nl