Medewerkers IKEA krijgen leefbaar loon

Overgrote meerderheid leden voor cao-akkoord IKEA

Door het structureel aanpassen van de lonen met minimaal 13% en een nieuwe beloningsbeleid bij IKEA krijgen werknemers een leefbaar loon. En in de nieuwe cao worden zij ook beloond voor hun ervaring in de functie.

We hebben een nieuw cao-akkoord met 13 tot 17% structurele salarisverhoging voor medewerkers van IKEA. Een fantastisch resultaat in deze dure tijden. We hebben dit samen gedaan!

Overgrote meerderheid leden voor nieuwe cao

Onze leden hebben gestemd over het cao-resultaat van IKEA. In overgrote meerderheid van maar liefst 83% hebben zij positief gestemd op het onderhandelaarsresultaat cao IKEA. Dat betekent dat het onderhandelaarsresultaat door de leden van de FNV is goedgekeurd. Van harte gefeliciteerd met de nieuwe cao IKEA!

De nieuwe cao loopt van 1 oktober 2022 tot en met 30 september 2023.

Beloning

• Per 1 november 2022 gaan medewerkers van IKEA Nederland er in de cao minimaal 9% op vooruit. Dit loopt op tot 11,7% in de onderste schalen. Bij een uitstekende beoordeling ontvang je daarbovenop 0.5% extra.
  • Per 1 juli 2023 volgt een tweede loonsverhoging door van minimaal 4% voor alle medewerkers in de cao, oplopend tot 5% in de onderste schalen.

Per 1 juni 2023 gaat het nieuwe beloningsbeleid in. Dit beloningsbeleid is eenvoudiger, eerlijker en transparant. Het biedt medewerkers de mogelijkheid om sneller van het minimum van de schaal naar het maximum van de schaal te groeien. In voorbereiding op de invoering van het nieuwe beloningsbeleid kijken we ook naar de salarispositie van de huidige medewerkers. Sluit dit aan bij het aantal jaar ervaring in de huidige functie? Waar de medewerker niet juist in de schaal zit, passen we het salaris naar boven aan.

• Alles bij elkaar betekent dit dat de totale structurele loonstijging in dit nieuwe cao-jaar 2022-2023 minimaal 13% is voor iedereen (dit is voor medewerkers in de hoogste schaal). En het kan oplopen tot zelfs 25% in sommige gevallen.
  • 80% van de medewerkers (tot en met schaal 44) krijgt minimaal structureel 15,6% (11,1% per 1/11 en 4,5% per 1/7).

14 euro

Het is helaas niet gelukt om een wettelijk minimumloon van 14 euro te benoemen in de nieuwe cao. Of voor een volgende cao.

Toeslagen

Per 1 maart 2023 worden de toeslagen aangepast:

• De toeslagen voor de doordeweekse avonden van 19.00 - 21.00 worden aangepast van 50% naar 0%. De toeslag vanaf 21.00 blijft 50%
  • De toeslag voor de zaterdag tussen 14.00 - 19.00 gaat van 25% naar 0%
  • De toeslag voor de zondag tussen 07.00 - 19.00 gaat van 100% naar 50%

Om het verlies van toeslagen te verzachten, is er een compensatieregeling afgesproken voor alle huidige medewerkers voor maximaal 4 jaar.

5-Ploegendienst

Om de logistieke processen op een efficiƫnte, veilige en gezonde manier te kunnen doen, komt er een 5-ploegendienst in. In deze 5-ploegendienst gaan werknemers op vrijwillige basis in dag- en nachtdiensten werken. De vaste vergoeding is 33% die ook doorbetaald wordt bij ziekte en verlof. Niemand wordt gedwongen. Er komen vacatures waar de huidige medewerkers op mogen solliciteren. IKEA gaat dat ook contractueel vastleggen. Let op: je kunt niet verplicht worden om in de nacht te werken.

Jeugdlonen

Per 1 januari 2023 vindt een verhoging plaats van het wettelijk jeugdloon met 10,15% van het basisuurloon. We schaffen jeugdlonen af per 1 maart 2023; medewerkers met een jeugdloon van 18 jaar of ouder, worden overgezet naar de overeenkomende reguliere functieschalen. Deze medewerkers ontvangen in de reguliere salarisschalen ook de 2e loonsverhoging.

Uitbreiding keuzemogelijkheden arbeidsvoorwaarden

Naast de hierboven beschreven veranderingen, verbeteren we ook de keuzemogelijkheden binnen de arbeidsvoorwaarden:

• Verlof kopen
  • Leasefiets-regeling
  • Gedeeltelijke vergoeding fitness abonnement

Duurzame inzetbaarheid

We hebben afspraken gemaakt over duurzame inzetbaarheid zoals de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan via een RVU regeling. Deze optie staat open voor medewerkers met een contract van 24 of meer uren.

Om grip te krijgen op de arbeidstijd gaan we door met zelfroosteren en gaan we nieuwe pilots starten voor roostering.

Blij

De FNV is trots op wat bereikt is. En de kaderleden zijn heel blij met het resultaat. Natuurlijk is de aanpassing van de toeslagen is een enorme aderlating. Tegelijkertijd beseffen de kaderleden heel goed dat zij hierdoor veel minder afhankelijk worden van een verschuiving van de werktijden, zoals tijdens de lockdown en de wijziging van de winkelopeningstijden. Immers, de waarde van deze verslechteringen worden structureel geplust in het loongebouw voor zittende en nieuwe medewerkers.