Loopbaancheck Achmea-medewerkers

Pak de regie op je eigen loopbaan

De Loopbaancheck levert je inzicht op. Inzicht in waar je op dit moment in jouw loopbaan staat. Je onderzoekt of je nog ‘het beste uit jezelf' naar boven haalt. Inzicht in je groeimogelijkheden en in het vormgeven van jouw loopbaan.

De loopbaancheck. Iets voor jou?

De check is bedoeld voor medewerkers die signaleren dat zij moeten wennen aan veranderende omstandigheden en handvatten willen krijgen voor prettiger, beter functioneren. De loopbaancheck is ook bedoeld voor medewerkers die zichzelf een dag gunnen om te sparren met een loopbaancoach en de mogelijkheden die daarbij naar boven komen, willen exploreren. Ten slotte is de check bedoeld voor medewerkers die leiding (willen) geven en advies willen hebben over wat ‘sterk gedrag’ is in hun leiderschapsstijl en hoe zij meer invloed kunnen hebben op gedragstendensen bij collega’s in hun team.

Wat komt aan bod?

Je gaat deze dag onderzoeken hoe je jouw talenten inzet en op welke wijze je jouw talenten optimaal gebruikt. Wat effectief is in je werkgedrag en wat niet. Waar heb je zelf invloed op? Welke taken/rol kun je het beste in samenwerking oppakken zodat je met plezier een optimaal resultaat neerzet? Wat zijn jouw ‘sterren’ en hoe zorg je dat je hierin zichtbaar bent op een manier die bij je past?’

Na deze loopbaancheck kunt je bewuster jouw loopbaan beïnvloeden. Je kent jouw kwaliteiten, weet wat je loopbaanfocus is en waar je energie van krijgt. Onze loopbaancheck geeft je de optimale kans om op een persoonlijke manier stil te staan bij je werk. Je maakt tijdens deze dag diverse opdrachten, waaronder de DISC© persoonlijkheidsvragenlijst. Gedurende de dag word je 1 op 1 begeleid door een gedreven talentencoach.

Je wordt geprikkeld om over jouw eigen werkstijl na te denken. Hierdoor ontstaat op een praktische manier een profiel van jouw motiverende omstandigheden, kwaliteiten, valkuilen en wensen. Samen met de loopbaancoach bespreek je dit profiel. Je gaat naar huis met een door jezelf geschreven overzicht van de belangrijkste bevindingen. Daarnaast krijg je ook een kort overzicht van de Loopbaancheck van jouw coach. Bij aanvang van de dag stemmen we het programma zoveel mogelijk af op jouw vraag.

Indeling van de dag

De dag duurt ongeveer 6 uur.

• Kennismaken met jouw coach. We bespreken kort jouw loopbaan aan de hand van een eerder ingevulde vragenlijst. We gaan in op je specifieke vraagstelling en lopen samen het programma van deze dag door.
  • Je krijgt van jouw coach uitleg over de DISC© persoonlijkheidsvragenlijst en je vult deze vragenlijst in.
  • Je maakt, individueel, enkele loopbaanopdrachten.
  • Sterren & boktorren oefening. Je analyseert welke taken je goed afgaan en je energie geven en waar je in jouw werk juist energie verliest.
  • Het inspiratiespel. Je krijgt inzicht in je voorkeuren van organisatiecultuur en stelt een top 7 samen van activiteitenvoorkeuren.
  • De opdrachten worden besproken met de coach.
  • Pauze
  • Jouw DISC©profiel wordt met je besproken. Dit gevalideerde onderzoek geeft je inzicht in  omstandigheden die je motiveren, jouw sterke kanten, wat jouw aandachtspunten zijn en wat je kunt doen om beter te functioneren. Je krijgt inzicht in wat voor gedrag je toont tijdens je werk (extern zelfbeeld) en wat je vanuit overtuigingen belangrijk vindt (intern zelfbeeld).
  • Op bondige wijze schrijf je vervolgens de belangrijkste bevindingen op van de loopbaancheck en wat je hiermee gaat doen. Ook geeft de coach je puntsgewijs zijn/haar bevindingen mee. Je bespreekt samen beide uitwerkingen. Je bent vrij in jouw keuze om de uitkomsten te bespreken in een gesprek met jouw leidinggevende. Wij moedigen dit wel van harte aan, omdat dan de ontwikkelingen en wensen samen geborgd kunnen worden.

Nazorg

Na 4 en na 16 weken nemen wij telefonisch contact met je op. Je bespreekt hoe je verder bent gegaan na de loopbaancheck en je kunt uiteraard vragen stellen.

Locaties

Je kunt terecht bij onze vakbondshuizen in onder andere Utrecht, Amsterdam, Groningen en Weert.

Profiel talentencoaches

Loopbaancoaches van Menskracht begeleiden jou op deze dag. De loopbaancoaches zijn sparringpartners, spiegelaars en zij werken verbindend. Ze zijn enthousiast om samen te ontdekken waar jouw kracht ligt en hoe je jouw talent het best kunt  inzetten. Lukt dat, dan lever je dat meer werkplezier en meer energie op. Dat is niet alleen goed voor jezelf, maar heeft ook zijn positieve weerslag op de in- en externe klant.  De coaches ondersteunen mensen om hun ‘sterren’ verder te ontwikkelen op een manier die van nature bij hen als persoon past. Plezier in het werk is één van de belangrijkste waarden van Menskracht.

Kwaliteitsbewaking

Menskracht is aangesloten bij Noloc. Dit is de beroepsvereniging voor loopbaanprofessionals in Nederland. Iedere deelnemer wordt door de FNV gevraagd een evaluatie in te vullen. Zo volgt de vakorganisatie hoe medewerkers de Loopbaancheck waarderen.

Bel Mariska Broekman, coach bij Menskracht: 06 - 23 07 24 21.
Of mail mariska@menskrachtinnoveert.nl.

Ook interessant voor jou