Ben jij klaar voor de besluitvorming over jouw pensioen?

Webinars

Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op de inhoud nemen we je gefaseerd mee. Daarom nodigen we je uit voor de pensioenwebinars die we speciaal voor jou en je ING-collega’s hebben voorbereid. Iedereen, of je nu lid bent of (nog) niet, kan aansluiten om de webinars te volgen. Er is ook ruimte voor jouw vragen en onderlinge discussies.

Het laatste webinar was op 8 november jl. Zodra er een nieuwe datum is, kun je die hier vinden.

Kijk het webinar van 8 november terug

Grote verschillen bij pensioenindexatie

Er is nog een ander onderwerp dat direct met je huidige pensioenindexatie te maken heeft. De verhogingen waartoe het gesloten fonds PFI in 2022 besloot, waren zeer verschillend voor werkenden en gepensioneerden. Omdat werkenden de index van het ING-loon volgen en die in 2022 0% was, kregen zij van PFI geen verhoging op hun pensioenopbouw. Gepensioneerden kregen de indexatie op basis van de prijsindex en die bedroeg 8%.

In 2023 werden de ING-lonen wel verhoogd, maar die verhoging was op basis van het jaarinkomen en dus verschillend. PFI zegt een dergelijke variatie niet goed te kunnen uitvoeren en besloot in eerste instantie voor 2023 4% indexatie aan alle werkenden te geven.

Onacceptabel

Voor de FNV was dit verschil onacceptabel.

Veel mensen kregen niet de verhoging gelijk aan hun loonverhoging. Het verschil tussen werkenden en gepensioneerden bij de hoge inflatie was wel erg groot.

Na intensief overleg tussen de vakbonden, ING en bestuur van PFI is er een conceptafspraak gemaakt.

Extra indexatie

Er komt een extra indexatie waardoor werkenden en gepensioneerden over 2 jaar in totaal 12% verhoging van hun pensioen(opbouw) krijgen. Dat is mogelijk door af te spreken dat we voor alle mensen die een pensioen(opbouw) hebben bij PFI, voor de toekomst de verhogingen doen op basis van de prijsstijgingen (prijsinflatie). Dit doen we met terugwerkende kracht vanaf 2022

Dat kan ook tegenvallers opleveren als de lonen bij ING harder stijgen dan de prijzen. Maar omdat we binnenkort overstappen naar een nieuwe pensioenregeling die niet met indexatie, maar met toekenning van rendementen werkt, is dat eventuele negatieve effect maar klein. Veel kleiner dat het positieve effect van de extra verhoging die nu voor werkenden kan plaatsvinden.

Zodra ING en onze leden hebben ingestemd, zal de extra verhoging zo snel als praktisch mogelijk door het pensioenfonds worden uitgevoerd. Naar verwachting wordt dat begin 2024.

Wat is pensioen?

Pensioen is inkomen voor later om van te leven. In Nederland bestaat dit uit 3 pijlers ook wel bekend als de ‘3 pijlers van pensioen’. Deze pijlers bieden verschillende vormen van inkomenszekerheid na pensionering.