Sander is bewust bezig met gezond zijn pensioen halen

Sander Klopstra werkt als timmerman bij een groot bouwbedrijf. Hij is zich er met zijn 34 jaar zeer van bewust dat ‘gezond je pensioen halen’ in zijn beroep, lastig kan worden.

Sander is bewust bezig met gezond zijn pensioen halen

Bewegen

Toen Sander 17 was, begon hij met werken. Zo, vers van de opleiding de praktijk in. Mooi werk mocht hij doen. Onder meer aan de bouw van de Markthal in Rotterdam. Zwaar is het natuurlijk ook. Om zijn lichaam fit te houden is Sander in zijn vrije tijd veel bezig met sport en beweging.

Je moet juist blijven bewegen wanneer je een zwaar beroep hebt. Ik moet nog zo’n 33 jaar werken, dus mijn lijf moet sterk blijven.

Sectorraad

Sander is een sociaal mens. Tijdens de bouw van de Markthal, raakte hij meer betrokken bij de vakbond. Iets dat goed bij hem bleek te passen. Hij zet zich in voor al zijn collega’s in de bouw. Hij zat namens Bouwen en Wonen in de sectorraad. Ook ging hij met de FNV mee naar onderhandelingen met de werkgever over een nieuwe cao.

Duurzame Inzetbaarheid

Sander is volop bezig geweest met zijn ontwikkeling. Hij heeft een traject doorlopen bij Volandis in Waddinxveen. Hij is daar tot de conclusie gekomen dat hij meer in zijn mars heeft dan hij in eerste instantie dacht. Na een eerste gesprek dat we met hem hadden namens ons project (duurzame inzetbaarheid in de bouw en infra) kwamen zijn vaardigheden duidelijk naar voren.

In gesprek met Sander

Wat vind je van de aandacht voor het onderwerp Duurzame inzetbaarheid waarbij we werknemers stimuleren in hun persoonlijke ontwikkeling?

'Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling en het stimuleert me om met mijn vaardigheden aan de slag te gaan.’

Waar zie je jezelf over 5 jaar?

‘Dat is een lastige vraag, we leven in zo’n rare tijd dat ik daar niet meteen een antwoord op heb.’

Als je morgen een dag het bedrijf zou mogen leiden wat zou je dan veranderen?

‘Ik zou een personeelsvereniging oprichten en een terugkomende activiteit organiseren waarbij collega’s elkaar met regelmaat zien en van een andere kant leren kennen. Het heeft een positieve invloed op de werksfeer en de onderlinge verstandhouding.’

Wat wil jij meegeven aan jongeren/starters die in de bouw gaan werken?

‘Zorg dat je jezelf blijft ontwikkelen, luister goed naar je lichaam, sport, pak je rust en ga op tijd naar bed.’

Als je een miljoen won wat zou je daar dan mee doen?

‘Weggeven, ik ben zo zonder een miljoen al gelukkig en geld is maar een bijzaak in het leven.’