Kees en David: bezig met bouwen en opbouwen

Kees Overbeeke en David Heijnen zijn collega’s en werken bij bouwbedrijf de Kok uit Bergen op Zoom. Kees is timmerman (59) en al zo’n 20 jaar werkzaam voor het bedrijf. David (36) is leerling timmerman onder leiding van leermeester Kees. Samen bouwen ze maar zijn ze vooral ook bezig met opbouwen.

Interview Kees en David

Jaarcontract is blijk van waardering

David heeft kort geleden opnieuw een jaarcontract gekregen bij het bouwbedrijf uit Bergen op Zoom. Voor hem een blijk van waardering en een mooi sociaal gebaar van het bedrijf. Iedereen heeft wel eens een periode in zijn/haar leven dat het even niet loopt zoals je wenst. Ook David heeft zo’n periode gekend.

Grip kwijt

Op 18-jarige leeftijd verloor hij zijn moeder waardoor hij de grip op zijn leven een beetje kwijt raakte. Uiteindelijk belandde hij op straat en is een paar jaar dakloos geweest. Op een zeker moment is David hulp gaan zoeken. En dat heeft hem gebracht waar hij nu staat in het leven.

Trots op de steiger

Hij heeft zelfs weer zijn timmermansopleiding opgepakt. Die had hij door de omstandigheden 2 keer eerder moeten afbreken. Nu staat hij trots op de steiger en is hij vooral dankbaar.

Toekomstdromen

'Er gebeuren zoveel positieve dingen in mijn leven momenteel,' zegt David. Soms wordt het hem teveel, zo onwerkelijk. Dat hij weer droomt over de toekomst geeft aan dat hij het verleden aan het loslaten is. Een hogere functie bij het bedrijf is een van zijn doelen.

Nog 31 jaar werken

Hij is zich bewust dat hij nog zo’n 31 jaar moet werken. Het werk op de bouw is voor de collega’s die rond de 60 jaar zijn behoorlijk zwaar. David beseft dat hij daar nu al voorzichtig mee aan de gang moet. Hij wil vooral nog wat meer opleidingen volgen dus dat zit al goed en in een volgend gesprek zullen we mogelijkheden met hem bespreken.

Vrijwilligerswerk en lekker naar buiten

In zijn vrije tijd gaat David naar een zelfhulpgroep waarbij hij ook steun aan anderen biedt. Hij wil andere mensen helpen en laat ze vooral zien dat het hem ook is gelukt en er dus altijd kansen zijn in het leven. Ter ontspanning maakt David graag boswandelingen, fietst hij graag, gaat hij graag uit eten en bij normale brandstofprijzen toert hij graag met zijn auto.

Leermeester Kees

Kees is leermeester van David en dat is soms pittig voor Kees. David kan nog niet helemaal inschatten dat Kees het goed met hem voorheeft en dat de vaardigheden die Kees hem bij bepaalde werkzaamheden wil bijbrengen juist positief zijn. Soms hebben ze dan ook een time-out nodig want dan gaat het even niet. David herpakt zich daarna en is weer vol enthousiasme aan het werk.

David is blij met Kees

Hij is erg blij met de investering van Kees. Kees is nog fit met af en toe een spierpijntje, hij tafeltennist dan ook met veel plezier in teamverband en hij fietst graag.

Hulp van de vakbond

Kees heeft David aanbevolen lid te worden van de vakbond. Noodzakelijk vindt Kees, die ook kaderlid is en lid van de cao-commissie én de ondernemingsraad bij zijn werkgever. Duurzame inzetbaarheid (DI) vindt hij belangrijk. De eerste afspraak met een consulent DI van de FNV is dan ook gemaakt met de werkgever van Kees. Want ook zij vinden het belangrijk. Volgens Kees vergoedt zijn werkgever behandelingen voor de fysiotherapeut voor al zijn werknemers op de bouw, dat is dus al een goede zet!

Iets voor jou?

Denk jij ook wel eens na over volgende stappen in je werk? Of twijfel je ergens over? Er is ontzettend veel mogelijk. Onze consulenten duurzame inzetbaarheid weten veel van het werk in de bouwsector en adviseren je graag.
Ga naar fnv.nl/dibouw voor meer informatie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.