Kees (bijna 63) gaat eerder stoppen met werken

Na 43 jaar als timmerman te hebben gewerkt

Kees Welling is bijna 63 jaar en werkt al 43 jaar als timmerman in de bouw. Na het afronden van de LTS werkte hij bij een kleine aannemer uit Oosterhout. Maar inmiddels werkt hij al zo’n 40 jaar bij VORM bouw in Rotterdam. Bij dit bedrijf zat hij 19 jaar in de ondernemingsraad. Zijn collega’s zijn erg te spreken over de tijd dat Kees in de ondernemingsraad zat. Nu heeft Kees de keuze gemaakt om gebruik te gaan maken van de zwaarwerkregeling.

Tijd om te wennen

Kees wil met 65 jaar stoppen en valt dan nog net in de zwaarwerkregeling. Het missen van zijn collega’s zal hem zwaar vallen, maar hij heeft nog de tijd om daar alvast aan te kunnen wennen. Hij doet zijn werk met veel plezier. Vooral het samenwerken met vaste collega’s is hierin voor hem een belangrijke factor.

Minder collega's

'Helaas is het in de jaren die achter ons liggen minder geworden en zijn er nog maar 50 man werkzaam ( inclusief materiaaldienst ) op de bouw', zegt Kees. Inmiddels hebben 15 collega’s al gebruik gemaakt van de zwaarwerkregeling en voor de collega's die stoppen komen waarschijnlijk geen nieuwe meer terug.

Knop om

Bij Kees ging de knop om na een gesprek bij hem thuis met een consulent duurzame inzetbaarheid van de FNV.

Kees: Dat laatste zetje is belangrijk geweest in mijn besluit. Nog redelijk gezond kunnen genieten na mijn werkzame leven is natuurlijk het meest belangrijke punt. Momenteel maak ik daarom al mijn uren op en zorg ik dat mijn lichaam genoeg rust krijgt.

Met vrouw en camper op stap

Kees is een levensgenieter en gaat er graag op uit met de camper samen met zijn vrouw. Hij fietst en wandelt om fit te blijven en zo’n 2 keer per jaar gaat hij een avondje op stap met een groep collega’s. Dat is hem veel waard.

Schaapsherder

Op de vraag “wat Kees eigenlijk had willen worden” grapt hij gekscherend: schaapsherder. In Brabant is dat helaas niet denkbaar dus heeft hij er nooit serieus werk van gemaakt. Zonder carnaval kan hij ook niet… Om de pijn te verzachten verkleedt hij zich tijdens de carnaval als schaap. Wel geschoren, anders is zo’n pak te warm.

Plannen voor straks

Zijn wens is om een fietstocht naar Oostenrijk te maken. Hij kan die nu alvast gaan plannen om -wanneer hij stopt met werken- die wens te kunnen gaan vervullen. Ook zou hij misschien wat vrijwilligerswerk voor de FNV willen gaan doen.

Iets voor jou?

Denk jij ook wel eens na over volgende stappen in je werk? Of twijfel je ergens over? Er is ontzettend veel mogelijk. Onze consulenten duurzame inzetbaarheid weten veel van het werk in de bouwsector en adviseren je graag.

Ga naar fnv.nl/dibouw voor meer informatie.