Het verhaal van Marcel: Beton, zwaar metaal en werkgeluk

Marcel Deen, 50 jaar en vader van 2 zonen, werkt nu al zo’n 28 jaar in de bouw. Sinds een jaar als uitvoerder in de betonbouw. Hij maakte verschillende stappen binnen de bouwsector. Lees hier het verhaal van Marcel.

Klussen in zijn vrije tijd

Nadat Marcel de opleiding MTS Bouwkunde afrondde en zijn aannemersdiploma had gehaald, moest hij in militaire dienst (wat hij overigens geen straf vond). In zijn vrije tijd kluste hij veel samen met zijn vader en daar is de basis gelegd voor zijn verdere loopbaan.

Van timmerman naar uitvoering

Marcel begon bij een kleine aannemer als timmerman en maakte van daaruit de overstap naar bouwbedrijf Wilma voor een projectcontract. Nadat Marcel daar een jaar als timmerman had gewerkt, kreeg hij de kans om voorman te worden. Na 2 succesvolle jaren maakte hij de stap naar de uitvoering bij bouwbedrijf Deurwaarder totdat deze in 2013 failliet ging.

Opleiding voor uitvoerder

Bouwbedrijf De Nijs zat in die periode om personeel verlegen en hier werd Marcel aangenomen. In de tijd dat hij hier werkte greep hij de kans om via zijn werkgever een opleiding te volgen en zo zijn papieren als uitvoerder te halen. Zijn eerder opgedane kennis en kunde kwamen hierbij goed van pas.

Belangrijke overstap naar de betonsector

Na jaren voor dezelfde werkgever te hebben gewerkt, kon Marcel zich niet meer vinden in de visie van het bedrijf. Om zijn werkgeluk terug te vinden maakte hij de overstap naar Van Muijen Betonbouw.

Marcel merkt nu pas hoe belangrijk de overstap is geweest. Na een paar gesprekken met de consulenten Duurzame Inzetbaarheid van de FNV, is hij zich nog bewuster geworden over hoe belangrijk het is om gezond je pensioen te halen. En zoals Marcel zelf zegt: uitgeleerd ben je nooit!

"Je loopbaan in de steigers"

Door gebruik te maken van de nieuwe “je loopbaan in de steigers”-tool met vragen die zijn gericht op je persoonlijke vaardigheden, ontwikkeling, maar vooral ook op bewustwording, liep het gesprek met Marcel (samen met zijn collega betontimmerman Harry)  soepel en ontstond er een prettige ontspannen sfeer.

Marcel in gesprek met onze consulent Robert van het FNV Team Duurzame Inzetbaarheid.

Concerten, zwemmen en wandelen

Marcel is nog steeds zelfverzekerd aan het werk. Om fit te blijven wandelt en zwemt hij regelmatig. Als ontspanning bezoekt hij graag concerten en gaat hij erop uit met zijn gezin. Ondanks dat hij in de beton werkt, gaat zijn liefde uit naar zwaar metaal, dus u raadt het al, geen Frans ‘Bouwer’.

Iets voor jou?

Denk jij ook wel eens na over volgende stappen in je werk? Of twijfel je ergens over? Er is ontzettend veel mogelijk. Misschien ben je na het verhaal van Marcel nu ook geïnteresseerd in de tool “je loopbaan in de steigers? Neem dan vooral contact op met één van de consulenten duurzame inzetbaarheid. Zij weten veel van het werk in de bouwsector en adviseren je graag.

Ga naar fnv.nl/dibouw voor meer informatie en de contactgegevens van onze consulenten.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.