Bart werkt met veel plezier als kraanmachinist

Door zijn omscholing verwacht hij gezond zijn pensioen te halen

De 'bouw' zat er al vroeg in bij Bart. Als kleine jongen was hij altijd bezig met het maken van (boom)hutten. De stap om later ook wat met zijn handen te gaan doen was dus klein. Na een week stage te hebben gelopen bij een aannemer bij zijn ouders in de straat was hij meteen verkocht. Hij besloot om naar de LTS te gaan.

Leerlingbouwplaats beviel goed

Na de LTS begon hij bij het SSP in Heerhugowaard, waar hij al snel op een leerlingbouwplaats terecht kwam. Hij had het er naar zijn zin. Na de oplevering kwam Bart in vaste dienst bij De Nijs in Warmenhuizen.

Blij met zijn functie

Hij werkt nog steeds bij De Nijs, inmiddels als torenkraan machinist. Bart doet zijn werk met veel plezier en hoopt in zijn huidige functie zijn pensioen op een goeie manier te gaan halen.

Het leukste aan mijn werk is dat je iets moois neerzet met je collega’s waar je nog vaak langs rijdt en dat je dan denkt, dat hebben we maar mooi geflikt…!!

Mensen die er een potje van maken

Bart vindt het heel fijn om te werken binnen een team dat goed op elkaar is ingespeeld. Ongeschoolde collega's die er een potje van maken en vaak ook nog een grote mond hebben vindt hij de minder leuke kant van zijn werk.

Veiligheid komt in gevaar

Bart: 'Als kraandrijver hebben we hier vaak mee te maken… waar wij onze stinkende best voor doen, laten zij vaak steken vallen, waarmee de veiligheid ook nog eens vaak in het geding komt! Daarbij hebben we ook nog te maken met een taalbarrière. Kortom het is een moeilijke kwestie'.

Door omscholing gezond pensioen halen

In 2000 liet Bart zich omscholen tot kraanmachinist. Hij verwacht dat hij door het zetten van die stap, met plezier in zijn werk en gezond zijn pensioen kan halen. En zijn werkgever zorgt er nog steeds voor dat Bart zich kan blijven ontwikkelen. Bart: 'Door middel van verplichte bijscholing en een aanvullende toolbox van Van der Spek blijven wij als kraanmachinisten van de Nijs up to date qua nieuwste ontwikkelingen.'

Positief de toekomst tegemoet

Bart ziet zijn toekomst - vast wel met enige strubbelingen-  toch positief tegemoet. Hij hoopt zo rond zijn zestigste jaar heerlijk met een welverdiend pensioen te gaan. En dan te genieten van het leven, samen met zijn vrouw lekker te gaan reizen en als het hen gegeven is, opa en oma te worden.

Iets voor jou?

Denk jij ook wel eens na over volgende stappen in je werk? Of twijfel je ergens over? Er is ontzettend veel mogelijk. Onze consulenten duurzame inzetbaarheid weten veel van het werk in de bouwsector en adviseren je graag.

Ga naar fnv.nl/dibouw voor meer informatie.

Ook interessant voor jou

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.