Interview met kaderlid Thijs Steeghs

Interview met actief kaderlid Thijs Steeghs, werkzaam bij een grote komkommer- en paprikateler in Noord-Limburg en lid van de FNV sinds 1993.

Waarom ben je lid geworden van de FNV?

Mijn vader was vroeger altijd al actief lid van de vakbond. Hij haalde bijvoorbeeld de vakbondscontributie op bij leden. Voor mij was het niet meer dan logisch om ook lid te worden van de FNV. Zo’n vijftien jaar geleden ben ik ook kaderlid geworden.

Wat doe jij als kaderlid?

Ik ben dus nu al vijftien jaar kaderlid. Eerst als vakbondsconsulent in Venlo (wat ik overigens nog steeds doe) en sinds een aantal jaren ben ik aangeschoven in de cao-commissie van de glastuinbouw.

Waarom moeten collega’s in jou sector ook actief lid worden?

Op dit moment staan de cao onderhandelingen betreft de glastuinbouw op een laag pitje. Dit komt onder meer doordat er (te) weinig mensen binnen deze sector georganiseerd zijn. En degene die zijn georganiseerd hebben vaak niet de actiebereidheid om een vuist te maken tegen de werkgevers.

Het is wat mij betreft dus van belang dat een ieder lid (al dan niet actief) van de vakbond zich uitspreekt over de inhoud van een cao. Dit helpt ons om de onderhandelingen succesvoller te maken. Mocht er nog iemand zijn die interesse heeft om ons cao team te versterken dan is hij of zij zeker welkom!

Bouw mee aan een sterkere FNV

Wij zoeken actieve vrijwilligers uit de agrarische sector. Denk bijvoorbeeld aan contactpersoon zijn voor jouw bedrijf. Ben jij of ken jij iemand die dit leuk zou vinden? Mail voor meer informatie naar agrarischgroen@fnv.nl en we nemen contact met je op.