Krijg wat je verdient

Tips voor werknemers van FloraHolland

In dienst bij FloraHolland en werk je regelmatig meer uren dan in je contract is afgesproken? Doe hier iets aan. Hierdoor mis je namelijk misschien een groot deel van je loon tijdens ziekte én bouw je minder vakantiedagen op. Wij geven je advies over hoe je dit aan kunt pakken.

Waarom moet ik hier werk van maken?

Doe je hier niets aan, dan mis je misschien een groot deel van je loon als je ziek bent en daarnaast bouw je minder vakantiedagen op. Heb je de afgelopen 13 weken steeds meer uren gewerkt dan in je contract staat? Er ontstaat dan een wat je noemt rechtsvermoeden dat je een arbeidsomvang hebt gelijk aan de gemiddelde arbeidsduur van de afgelopen 13 weken. Je werkgever moet je voor dat gemiddelde aantal uur inroosteren en doorbetalen.

Zo pak je het aan

Zoek uit of de uren in jouw contract kloppen. Is dat niet zo? Vraag dan schriftelijk aan je baas om de uren in je contract aan te passen naar de uren die je echt werkt. Doet hij dat niet? Meld het dan bij ons. Onze juristen kunnen je verder helpen.

Check of jouw contract klopt

Werk je inderdaad steeds meer uren dan in je contract afgesproken? Stuur je werkgever dan een brief. Stuur een kopie van onderstaande stukken mee als bewijs:

• Arbeidsovereenkomst
  • 6 recente salarisstroken
  • Als je het hebt, rooster van de afgelopen 6 maanden

Download de voorbeeldbrief

Kan FloraHolland mijn verzoek naast zich neerleggen?

Het gaat hier om een rechtsvermoeden. FloraHolland kan dit tegenspreken (weerleggen) (bekijk je cao: artikel 13, bladzijde 24). Bijvoorbeeld als FloraHolland van tevoren duidelijk heeft aangegeven dat jouw extra uren alleen maar voor een bepaalde periode waren. Bijvoorbeeld omdat één van je collega’s met zwangerschapsverlof was.

Het rechtsvermoeden van arbeidsomvang

Het kan ook zo zijn dat in je arbeidsovereenkomst staat dat je bijvoorbeeld 25 uur per week moet werken, terwijl je eigenlijk al langere tijd gemiddeld 30 uur per week werkt. Heb je minimaal 3 maanden gemiddeld 30 uur per week gewerkt? Dan kun je beroep doen op het rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Dat betekent bijvoorbeeld dat je baas niet zomaar jouw aantal uren werk mag verminderen. Is je baas het niet met je eens? Dan moet hij bewijzen waarom je nog steeds een arbeidsovereenkomst voor 25 uur hebt.

De juiste beloning voor uitzendkrachten

Ook als uitzendkracht verdien je een eerlijke beloning: gelijk werk, gelijk loon. Krijg je als uitzendkracht wel loon als je  maar 1 of 2 uur gewerkt hebt? En hoe zit het met de inlenersbeloning? Ga met een kaderlid in gesprek over jouw correcte beloning.

Neem contact op

Wil je meer informatie over beloning voor uitzendkrachten bij Royal FloraHolland? Of heb je hulp nodig bij het aanpassen van het aantal uren in je contract? Stuur een e-mail naar floraholland@fnv.nl of neem contact op met de bestuurder.