Wie je bent bepaalt welke feedback je krijgt

Lees het hele onderzoek

Op veel werkplekken lijkt feedback iets neutraals: je hoort wat goed gaat en wat beter kan, en daar leer je van. Maar nieuw onderzoek laat iets anders zien. Je gender, achtergrond en leeftijd hebben grote invloed op de feedback die je krijgt. Dit heeft gevolgen voor je zelfvertrouwen, je loopbaan en hoe collega’s jou zien.

De FNV wil dat iedereen eerlijk wordt beoordeeld. Wij vinden dat werk op dezelfde manier gewaardeerd moet worden, ongeacht wie je bent. Ook willen we dat er meer openheid komt over salarissen. Bijvoorbeeld via de Europese richtlijn voor loontransparantie. Ongelijke feedback zorgt namelijk voor grote verschillen in doorgroeimogelijkheden en beloning.

Vrouwen krijgen vaker feedback over hun persoonlijkheid

Uit onderzoek van Textio (2024) blijkt dat vrouwen andere feedback krijgen dan mannen. Mannen krijgen vaker opmerkingen over hun werk. Vrouwen horen vaker iets over hun karakter. Bijvoorbeeld: “je bent zo behulpzaam” of “je bent emotioneel in vergaderingen.” Vrouwen krijgen zelfs 22% vaker opmerkingen over hun stem of toon dan mannen. Mannen krijgen juist vaker feedback over hun inhoud en presentaties.

Mannen krijgen complimenten, vrouwen kritiek

Vrouwen krijgen veel vaker negatieve feedback dan mannen. Ze worden tot zeven keer vaker omschreven als “moeilijk”, “emotioneel” of “onaardig”. 78% van de vrouwen herinnert zich dat ze ooit “emotioneel” zijn genoemd, tegenover 11% van de mannen. Meer dan de helft van de vrouwen heeft ooit gehoord dat ze “onaardig” zijn, bij mannen is dat maar 16%. Mannen krijgen juist vaker positieve woorden zoals “getalenteerd” en “aangenaam”. 67% van de mannen herinnert zich dat ze ooit “intelligent” zijn genoemd, tegenover 32% van de vrouwen.

Deze verschillen hebben invloed. Feedback bepaalt niet alleen hoe je werkt, maar ook hoe je over jezelf denkt. Als vrouwen steeds horen dat ze lastig of emotioneel zijn, en mannen worden geprezen als briljant of aangenaam, dan heeft dat invloed op wie zelfvertrouwen krijgt.

Ook afkomst en leeftijd zijn belangrijk

Niet alleen geslacht speelt een rol. Ook je afkomst en leeftijd maken uit. Witte en Oost-Aziatische medewerkers worden veel vaker omschreven als “intelligent” dan zwarte en Latijns-Amerikaanse collega’s. Mensen boven de 40 jaar krijgen, net als vrouwen en mensen van kleur, minder inhoudelijke feedback dan jongere mannen. En als mensen van kleur feedback krijgen, is die vaak beïnvloed door vooroordelen. Zwarte medewerkers worden bijvoorbeeld vaker “gepassioneerd” genoemd, Aziatische mensen vaker “ambitieus”, maar minder gepassioneerd. Witte mensen worden het vaakst “aangenaam” genoemd, zelfs twee keer zo vaak als anderen.

Waarom dit belangrijk is

Feedback is niet alleen een spiegel, het vormt ook je zelfbeeld. Als je steeds hoort dat je “te emotioneel” bent, of “moeilijk in de omgang”, dan kan dat gaan knagen. Zeker als andere collega’s wel complimenten krijgen over hun werk. Deze patronen hebben invloed op je zelfvertrouwen, je kansen om door te groeien en hoe serieus je wordt genomen.

Deze cijfers laten zien dat ongelijkheid op het werk niet gaat over salaris of promotie, maar ook over iets kleins als feedback. Maar juist die woorden, die je iedere dag hoort, bepalen hoe je jezelf ziet en hoe anderen ons zien. Wie je bent, bepaalt hoe je wordt beoordeeld en wat je over jezelf gaat geloven. 

Eerlijke en gelijke behandeling op het werk

De FNV wil een eerlijke en gelijke behandeling op het werk. Waardering en erkenning moeten gaan over wat je doet, niet over wie je bent. We pleiten voor duidelijke en eerlijke beoordelingssystemen. Daarin moet ook aandacht zijn voor (onbewuste) vooroordelen. Dat vraagt om heldere afspraken op de werkvloer, zodat iedereen weet waarop die beoordeeld wordt en dezelfde kansen krijgt. Openheid over beloning is daarbij onmisbaar. Alleen als duidelijk is wie wat verdient en waarom, kunnen verschillen eerlijk besproken en aangepakt worden.

Lees het volledige onderzoek (in het Engels)
 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.