Waarom verduurzamen?

Het is voor iedereen belangrijk dat we op korte termijn klimaatverandering afremmen en zorgvuldiger met grondstoffen omgaan. De gevolgen voor mens en natuur zijn anders niet te overzien. Als klimaatverandering niet op tijd wordt afgeremd, krijgen we meer en meer te maken met bijvoorbeeld extreme hitte, overstromingen en een verlies aan biodiversiteit. Dat brengt ook ons voedsel, onze woningen, onze gezondheid en onze economie in gevaar.

duurzaamheid

De omslag maken

Om de gevaren te voorkomen, moet het gebruik van fossiele brandstoffen zo snel mogelijk omlaag. We moeten de omslag maken naar een klimaatneutrale, circulaire economie. Het Nederlandse en internationale klimaatbeleid stuurt daar ook op aan. Bedrijven die op tijd die omslag weten te maken, zullen ook in die nieuwe economie nog kunnen floreren. En de tijd dringt: uit het klimaatbeleid volgt dat de CO2-uitstoot per 2030 al minstens gehalveerd moet zijn en in 2050 helemaal op nul moet komen. Daarom is het als werknemer van belang om je nu al te verdiepen in of jouw bedrijf toekomstbestendig genoeg is, om op tijd aanpassingen te kunnen doen.

Bedrijven voorop

Bedrijven hebben een cruciale rol te spelen in het bouwen aan een duurzame economie, veel meer nog dan individuele consumenten. Hun productieprocessen en investeringen bepalen namelijk grotendeels hoe snel we kunnen verduurzamen. Daarom maakt de overheid beleid dat bedrijven stimuleert en steeds vaker ook dwingt om klimaatverandering tegen te gaan.

Denk daarbij aan de afspraken in het Nederlandse Klimaatakkoord en de Europese Green Deal. En ook aan specifieke wetgeving, zoals de energiebesparingsplicht, het verbod op gratis wegwerpbekers op kantoor en de verplichting voor kantoren om minimaal energielabel C te hebben. En vanaf 2024 ook de verplichte duurzaamheidsrapportage.

Échte verandering

Toch is dat vaak nog niet voldoende aansporing voor bedrijven om het roer écht om te gooien. Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt bijvoorbeeld dat 29 van de meest vervuilende bedrijven in Nederland nog geen goed plan hebben om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs te halen.

Dat is niet alleen een risico voor het klimaat, maar óók voor de toekomstbestendigheid van die bedrijven. Zo kan het bedrijf op termijn bijvoorbeeld niet meer voldoen aan de steeds strenger wordende wetgeving omtrent klimaat. Investeringen in fossiele projecten kunnen niet meer worden terugverdiend of gestegen prijzen voor fossiele energie zijn niet langer op te brengen. 

Werknemers aan zet

Bedenk: er zijn geen banen op een dode planeet, dus klimaatwerk is vakbondswerk. Dat maakt het van groot belang dat je ook als werknemer goed vinger aan de pols houdt: heeft jouw bedrijf plannen om te verduurzamen? En zijn die goed genoeg om ook echt een verschil te maken? Of staan er nog geen plannen klaar en is het de hoogste tijd dat er iets in gang wordt gezet?

Als werknemer kun je in elk van die gevallen een belangrijke rol spelen. Zeker als je je organiseert met collega's en/of zaken via de Ondernemingsraad (OR) oppakt. Op deze site lees je wat de rechten en plichten van de OR zijn om zaken aan te kaarten, succesverhalen van werknemers die al stappen hebben gezet én een stappenplan om zelf aan de slag te gaan.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.