Anne Hofstede

Communicatieprofessional gemeente Amsterdam

Hieronder lees je de ervaringen van Anne Hofstede met verduurzaming.

Anne Hofstede

Jullie hebben namens 1200 collega’s een brandbrief gestuurd aan jullie werkgever, waarom?

'De gemeente Amsterdam heeft mooie klimaatdoelen: 60% reductie van de CO2-uitstoot door de stad tegen 2030. Maar uit de laatste doorrekening bleek dat we dat bij lange na niet gaan halen. Dat kunnen we niet accepteren. We hebben als stad onder zeeniveau veel te veel te verliezen. En wij ambtenaren hebben een eed afgelegd om te zorgen voor het welzijn van onze inwoners. Dus voelden we ons geroepen om ons hard te maken voor een betere uitvoering van het beleid.'

Hoe zijn jullie daarin te werk gegaan?

'Een aantal collega’s heeft elkaar in 2019 ontmoet bij de klimaatmars in Den Haag. We vroegen ons toen af hoe we vanuit onze professionele rol een bijdrage konden leveren om gevaarlijke klimaatverandering te voorkomen. Eerst hebben we ons ingezet voor de ABP-campagne, met als eis dat ons pensioengeld niet wordt gebruikt om de klimaatcrisis aan te jagen. Dat werd een groot succes: ABP beloofde in 2021 om te stoppen met investeren in fossiele bedrijven.'

'Toen we in de gemeentelijke klimaatrapportage lazen dat de uitvoering van het klimaatbeleid van onze eigen stad, Amsterdam, ver achterblijft bij de gestelde doelen, wisten we dat we daar ook iets mee moesten. Dat werd de brandbrief. De eerste honderd handtekeningen kwamen uit ons eigen netwerk in de organisatie. Toen was de drempel voor anderen al een stuk lager. Nadat we met enige ambtelijke ongehoorzaamheid de brief naar alle medewerkers hadden gemaild, kwamen we tot zo’n 1200 ondertekenaars.'

Heeft het zin gehad?

'En of. We zijn met het hoogste management in gesprek gegaan, de pers heeft erover bericht, de wethouder heeft zich achter de brief geschaard en er wordt nu een gemeentebreed evenement georganiseerd om ideeën op te halen waarmee we de klimaatdoelen van de gemeente wèl kunnen halen. Dat was nooit gebeurd zonder onze brandbrief.'

Wat zou je mee willen geven aan andere werknemers die zich willen inzetten voor verduurzaming?

'Je kunt met weinig mensen een grote impact hebben. Wij zijn maar met zijn zevenen. Je moet vooral gemotiveerd zijn, in jezelf geloven en voortbouwen op lessen van anderen. Wat bij ons werkte, was om onze eigen zorgen en de wetenschap als uitgangspunten te nemen. Dat Amsterdam kan onderlopen is een reële bedreiging en daar moet over gesproken worden, zeker binnen de gemeentelijke organisatie. Ik ben ervan overtuigd dat onze actie het gesprek een andere richting heeft gegeven en dat er meer urgentie wordt gevoeld in de organisatie. Nu nog daadwerkelijk resultaat zien in de doorrekening van de nieuwe plannen. Dan kijken we wel of er meer actie nodig is.'