Vakbondsopleiding Veilig en gezond werk

Ben jij een arbo-kaderlid? En wil je ervaring en kennis opdoen in het verbeteren van arbeidsomstandigheden samen met collega’s? Dan is onze opleiding Veilig en gezond werk iets voor jou. De cursus duurt 3 dagen met ongeveer 2 weken ertussen voor praktijkwerk.

Door Covid- 19 hebben wij besloten om de vakbondstraining Veilig en Gezond werk van dit najaar te annuleren. Hou deze website in de gaten voor nieuwe data voor 2021.

Je leert tijdens de opleiding:

• Hoe je op je werk de arbeidsomstandigheden kunt onderzoeken en ziet waar de knelpunten zitten.
  • Hoe je collega's kunt betrekken om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.
  • Meer arbo kennis, bijvoorbeeld over de Arbo-wet en andere besluiten.
  • Een risico-inventarisatie en -evaluatie maken (RI&E) en een plan van aanpak maken (PvA).
  • Meer over arbo en ziekteverzuim of een ander onderwerp naar keuze.
  • Behalve de theorie krijg je ook huiswerk (ongeveer 3 à 4 uur per bijeenkomst).

Details van de opleiding

De opleiding bestaat uit 6 modules van elk 3 uur, verdeeld over 3 dagen met meestal een paar weken ertussen. Je krijgt de opleiding van trainers en ervaren docent-kaderleden, die zelf actief zijn op het gebied van arbeidsomstandigheden. Na de opleiding krijg je een bewijs van deelname waarin de onderdelen van de opleiding worden genoemd.

Voorwaarden en aanmelden

• Neem voor je je aanmeldt contact op met je vakbondsbestuurder. Samen beslis je of deze opleiding iets voor jou is. Je hebt toestemming van de bestuurder nodig om de opleiding mogen volgen.
  • Na het volgen van de opleiding moet je nog minimaal 2 jaar actief willen zijn als arbo-kaderlid.

Vergoeding kosten

Deelname aan deze opleiding is gratis. Je krijgt een vergoeding volgens een vaste regeling in het kaderstatuut (pdf) voor onkosten die je kunt declareren.