Vakbondsopleiding Veilig en gezond werk

Ben jij een arbo-kaderlid en wil je ervaring en kennis opdoen in het verbeteren van arbeidsomstandigheden samen met collega’s? Dan is onze opleiding Veilig en gezond werk iets voor jou. Dit najaar start een pilot van de vernieuwde cursus. De cursus bestaat uit een gedeelte e-learning en twee fysieke bijeenkomsten.

Je leert tijdens de opleiding:

• Hoe je op je werk de arbeidsomstandigheden kunt onderzoeken en ziet waar de knelpunten zitten.
  • Hoe je collega's kunt betrekken om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.
  • Meer arbo kennis, bijvoorbeeld over de Arbo-wet en andere besluiten.
  • Een risico-inventarisatie en -evaluatie maken (RI&E) en een plan van aanpak maken (PvA).
  • Meer over arbo en ziekteverzuim of een ander onderwerp naar keuze.
  • Behalve de theorie krijg je ook praktijkopdrachten (ongeveer 3 à 4 uur per bijeenkomst).

Details van de opleiding

De opleiding bestaat uit een gedeelte e-learning en twee dagbijeenkomsten met een aantal weken ertussen. Het e-learninggedeelte behandeld de regelgeving over arbeidsomstandigheden, hoe de bescherming is georganiseerd en hoe de verbetering van arbeidsomstandigheden in zijn werk gaat. In de fysieke bijeenkomsten wordt dieper ingegaan op de knelpunten die de deelnemers signaleren. Hoe beoordeel je de risico’s? Hoe ga je ermee aan de slag? Op welke manier kun je je collega’s betrekken en stimuleren? En wie zijn belangrijke sleutelfiguren in je bedrijf? Alle deelnemers gaan de slag met het maken van een verbeterplan en presenteren dit op de laatste bijeenkomst.

Je krijgt de opleiding van trainers en ervaren docent-kaderleden die zelf actief zijn op het gebied van arbeidsomstandigheden. Na de opleiding krijg je een bewijs van deelname waarin de onderdelen van de opleiding worden genoemd.

De pilot vindt plaats in het centrale vakbondshuis te Utrecht:

• 12-11-21 (ochtend): introductie op de e-learning module
  • 26-11-21 (hele dag): eerste bijeenkomst
  • 17-12-21 (hele dag): tweede bijeenkomst en afsluiting

Voorwaarden en aanmelden

• Neem voor je je aanmeldt contact op met je vakbondsbestuurder. Samen beslis je of deze opleiding iets voor jou is. Je hebt toestemming van de bestuurder nodig om de opleiding te mogen volgen.
  • Na het volgen van de opleiding moet je nog minimaal twee jaar actief willen zijn als arbo-kaderlid.
  • Heb je belangstelling? Stuur een e-mail met naam en lidnummer naar vakbondsvrijwilliger@fnv.nl. Vermeld wel in de onderwerpregel 'Interesse Veilig en Gezond Werk opleiding Pilot'.

Vergoeding kosten

Deelname aan deze opleiding is gratis. Je krijgt een vergoeding volgens een vaste regeling in het kaderstatuut (pdf) voor onkosten die je kunt declareren.