Basisopleiding FNV Consulent (spreekuur en/of consulent)

Word actief bij de FNV

In heel Nederland kun je bij onze vakbondshuizen en spreekuurlocaties, of bij je eigen collega, terecht met al jouw vragen over je werk, inkomen en je loopbaan. Onze deskundige en FNV-gecertificeerde vakbondsvrijwilligers geven je onafhankelijk advies. Is er meer nodig? Zoals een training, bemiddeling of een juridische procedure? Dan verwijzen zij jou door naar de juiste mensen binnen de FNV.

spreekuur

Wat doe je als FNV Consulent?

Als Consulent ben jij er voor vragen van leden op het gebied van sociaal zekerheidsrecht en arbeidsrecht. Leden kunnen bij je terecht als ze vragen hebben over zaken die hier betrekking op hebben. Vaak ben jij het eerste aanspreekpunt. Je bent actief in de zogenaamde ‘eerstelijns dienstverlening’ van de individuele dienstverlening binnen de FNV.

Je geeft antwoord en advies of zorgt voor een intake en verwijst de kwestie door naar de juridische dienst van de FNV. Voor de volledige omschrijving van de functie en de competenties verwijzen we je naar de functiebeschrijving en het competentieprofiel van de FNV Consulent (spreekuur en/of sector). Deze vind je in de digitale leeromgeving (Moodle) of zijn op te vragen bij de Academie FNV.

Verschil in consulentschap

We onderscheiden twee soorten consulenten die de opleiding tot FNV Consulent volgen. Die kunnen allebei in dezelfde groep zitten. Welke verschillen zijn er dan?

Ten eerste is er de FNV Consulent spreekuur. Deze is actief op het spreekuur dat wordt gehouden op het vakbondshuis of een spreekuurlocatie. Er zijn ook FNV Consulenten werkzaam in hun eigen organisatie en/of (sub)sector. Die noemen we FNV Consulent sector. Allebei zijn ze bezig met het behartigen van individuele belangen van leden.

Je leert tijdens de opleiding:

• Het eerste aanspreekpunt te zijn voor onze leden met vragen op het gebied van werk en inkomen
  • Juridische vaardigheden die nodig zijn voor het beantwoorden van simpele (CAO) vragen
  • De vraag achter de vraag boven tafel te krijgen
  • Goed doorverwijzen binnen en buiten de FNV Behoeftes te signaleren van diensten die de FNV biedt

Details over de opleiding

De opleiding bestaat uit vier trainingsdagen en een Proeve van Bekwaamheid (examen). Tijdens de Proeve van Bekwaamheid laat je de opgedane kennis en ervaring zien in een simulatie met een trainingsacteur. De opleiding duurt in totaliteit ongeveer 3 maanden.

Wanneer je actief wilt worden in de sector, volg je na het behalen van je proeve de Module Toehoorder, die bestaat uit 1 extra dag.

Je hebt een actieve houding nodig. We verwachten dat je het huiswerk maakt en dat je de opgedane kennis na de opleiding nog zo’n 2 jaar in de praktijk brengt.

Informatie

Hieronder vind je meer informatie over de functie in de functieomschrijving van de vrijwilligersfunctie van FNV Consulent (spreekuur en/of sector). Daarnaast informatie over de opleiding zelf in de 'Wegwijs Basisopleiding FNV Consulent voor de deelnemer'.

Aanmelden

Je interesse kenbaar maken kan via het inschrijfformulier. Vanuit de Academie FNV nemen wij dan contact op met jouw begeleidende bestuurder. Je begeleidende bestuurder nodigt je uit voor een kennismakingsgesprek en als jullie beiden akkoord zijn over deelname aan de opleiding geeft je bestuurder je op bij de Academie FNV.

Instaptoets FNV Consulent (spreekuur en/of sector)

Na de intake en aanmelding moet je een digitale Instaptoets maken. De Instaptoets bestaat uit twee e-learning modules met bijbehorende deeltoetsen:

• Arbeidsovereenkomst, cao, vakantie en verlof
  • Sociale zekerheid

Voor beide deeltoetsen moet je minimaal een 7,5 halen. Je krijgt twee pogingen. Jouw begeleidend bestuurder ontvangt het resultaat van de instaptoets en neemt eventueel contact met je op om het resultaat te bespreken.

Het besluit om een deelnemer door te laten gaan met de opleiding, op basis van het resultaat van de instaptoets, ligt bij de bestuurder. Bij voldoende geschikte deelnemers zal de Basisopleiding FNV Consulent (spreekuur en/of sector) starten.

Naar het inschrijfformulier

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.