Basisopleiding FNV Consulent

In heel Nederland kun je bij onze vakbondshuizen en spreekuurlocaties, of bij je eigen collega, terecht met al jouw vragen over je werk, inkomen en je loopbaan. Onze deskundige en FNV-gecertificeerde vakbondsvrijwilligers geven je onafhankelijk advies. Is er meer nodig? Zoals een training, bemiddeling of een juridische procedure? Dan verwijzen zij jou door naar de juiste mensen binnen de FNV.

Sta je stevig in je schoenen en kun je goed samenwerken? Vind je het leuk om mensen te helpen met vragen over werk en inkomen? Dat kan op 2 manieren, namelijk in een vakbondshuis of spreekuurlocatie; word dan FNV Consulent. Help je liever collega’s op je eigen werkvloer? Word dan FNV Consulent Sector.

In beide gevallen volg je de 5 daagse Basisopleiding FNV Consulent. 4 dagen opleiding en daarop volgend een afsluitende proeve. Wanneer je actief wilt worden in de sector, volg je na het behalen van je proeve de module FNV Consulent Sector, die bestaat uit 1 dag.

Je leert tijdens de cursus:

• Het eerste aanspreekpunt te zijn voor onze leden met vragen op het gebied van werk en inkomen
  • Juridische vaardigheden die nodig zijn voor het beantwoorden van simpele (CAO) vragen
  • De vraag achter de vraag boven tafel te krijgen
  • Goed doorverwijzen binnen en buiten de FNV
  • Behoeftes te signaleren van diensten die de FNV biedt

Voor wie is deze cursus?

Voor leden die zich in willen zetten voor anderen, zowel lokaal op een vakbondshuis (FNV Consulent) of bij je eigen werkgever (FNV Consulent Sector). Je hebt toestemming van jouw begeleidend bestuurder nodig om de opleiding te mogen volgen.

Je hebt wel een actieve houding nodig. We verwachten dat je het huiswerk maakt en dat je de opgedane kennis na de opleiding nog zo’n 2 jaar in de praktijk brengt.

Details van de opleiding

Het is een vierdaagse opleiding die standaard wordt gegeven in Utrecht. Bij voldoende deelnemers kan er gekozen worden voor een lokale opleiding, zo gaven we die in het Noorden, in Amsterdam en in Eindhoven. Maar let op, dat is niet altijd het geval. De opleiding tot FNV Consulent wordt afgesloten met een proeve waar je de opgedane kennis en ervaring laat zien in een simulatie met een trainingsacteur. Je hebt toestemming van jouw begeleidend bestuurder nodig om de opleiding te mogen volgen.

Aanmelden

Je interesse kenbaar maken kan via het volgende formulier. Vanuit de Kaderacademie nemen wij dan contact op met jouw begeleidende bestuurder. Je begeleidende bestuurder nodigt je uit voor een kennismakingsgesprek en als jullie beiden akkoord zijn over deelname aan de opleiding geeft je bestuurder je op bij de Kaderacademie.

Naar het inschrijfformulier