Eindbod IKEA nieuwe cao ver onder de maat!

Stem over dit eindbod voor 5 maart

Door Redactie 11 februari 2019

IKEA heeft donderdag 7 februari op inloopsessies en via posters het eindbod voor de nieuwe cao met een positieve toelichting aan jullie gepresenteerd. De vakbonden vinden dit eindbod allerminst positief. WIM legt het eindbod neutraal voor. FNV Handel adviseert leden om het eindbod van IKEA af te wijzen.

IKEA-medewerkers bieden petitie aan voor een goede cao

FNV Handel wil een cao met

Eerlijke en goede loonsverhoging. En aanpak van hoge werkdruk met concrete maatregelen:

• invoeren Springerspool in alle stores en
  • voor medewerkers met kleine contracten die dit willen: ophogen van contracturen.

Dit is het eindbod van IKEA

• Een cao met een looptijd van 2 jaar (1-10-2018 tot 1-10-2020).
  • Loonsverhoging per 1-1-2019:  2,5% op A, 0,0% op X, 0.2% op Y en 0,3% op Z (beoordeling oktober 2018). Medewerkers die op 1 januari 2019 3 maanden in dienst zijn ontvangen bij een fulltime dienstverband eenmalig een bruto uitkering van € 175. Parttimers ontvangen naar rato van hun dienstverband een lagere uitkering. Per 1-10-2019:  2,5% op A, X=0,0%, Y=0,2% en Z=0,3%.
  • Toeslag verlagen van 50% naar 25% voor werk op zaterdag tussen 18.00-19.00 uur
  • Werkdruk: In slechts 4 stores een pilot Springerspool. Met maar 15 medewerkers in plaats van 20 die FNV wil. Ophoging van contracturen onder voorwaarden, dus pas als het IKEA uitkomt.

FNV Handel vindt dat hard werken een goede beloning verdient

Loon: FNV Handel vindt het eindbod van IKEA onvoldoende. Wij willen een loonsverhoging met terugwerkende kracht van 3% per 1-10-2018 en een cao met een looptijd van een jaar. Met een eenmalige uitkering van € 175 bruto voor fulltimers wil IKEA het jaar het jaar 2018 afkopen. Heb je een klein contract dan houd je hier bijna niets van over. De gemiddelde inflatie van 1,72% over 2018 wordt zo niet gecompenseerd. En tot oktober 2020 worden lonen niet verhoogd.

Werkdruk: In 9 stores wordt de werkdruk de komende 2 jaar onvoldoende aangepakt.

Looptijd: Een looptijd van 2 jaar voor de nieuwe cao vinden wij veel te lang. Door snelle ontwikkelingen kan in 2 jaar veel veranderen. FNV Handel wil dat medewerkers zeggenschap over en invloed op nieuwe ontwikkelingen kunnen houden.

Aanpak werkdruk

Afgelopen maanden hebben we op veel manieren aandacht gevraagd voor de hoge werkdruk. Opnieuw invoeren van de Springerspool in álle stores die bij pieken en ziekte kunnen bijspringen. Juist vanwege het hoge ziekteverzuim. Maar IKEA gaat niet verder dan een pilot in 4 stores. Dat zet geen zoden aan de dijk en lost de werkdruk niet op. IKEA weigert serieus te investeren in het oplossen van de hoge werkdruk en ziekteverzuim.

Toeslagen

IKEA wil alle toeslagen op termijn afschaffen. En probeert daar nu vast een stap in te zetten door verlaging van de toeslag voor werk op zaterdag tussen 18-19 uur van 50% naar 25%. IKEA wil met de vakbonden spreken over volledige afschaffing van de toeslagen. FNV Handel stelt als voorwaarde dat dit alleen kan na volledige compensatie van alle toeslagen in het loon

Het gaat goed met IKEA en IKEA Intersystems

IKEA begrijpt niet dat kosten voor de baat gaan. En klaagt over stijgende kosten. De kostenstijging zit in ICT en veel meer collega’s op het KCC. Dat is logisch omdat online verkopen toenemen en uiteindelijk geld in het laatje gaan brengen. Dat zijn geen kosten maar investeringen.

In FY 2017-2018 is bij IKEA NL de winst € 54,5 miljoen en bij Intersystems € 1,7 miljard. Jullie hebben onder grote werkdruk deze winsten mogelijk gemaakt. Daar moet een eerlijke beloning tegenover staan!

FNV on tour

De komende 3 weken bezoeken we de personeelsrestaurants om met jullie in gesprek te gaan over het eindbod van IKEA . FNV Handel legt dit eindbod van IKEA negatief voor aan de leden.

Stem over het cao-eindbod van IKEA

Tot 5 maart 14.00 uur kun je stemmen over het eindbod van IKEA voor de nieuwe cao. Doe het nu en vraag ook je collega om zijn of haar stem uit te brengen.

Naar het stemformulier

Of scan deze QR-code om te stemmen:

QR-code-IKEA-cao-stem.png

Als beide vakbonden het eindbod afwijzen, moet er opnieuw met IKEA over de cao worden gesproken.

De onderhandelingsdelegatie van FNV Handel bestaat uit:

• Marieke Siegers, FNV-kaderlid IKEA Haarlem
  • Jet Polak van Swieten, FNV-kaderlid IKEA Amsterdam
  • Remco Vlegthert, FNV-kaderlid IKEA Delft
  • Marjo Bongers, FNV-kaderlid IKEA Heerlen
  • Marian Beldsnijder, vakbondsbestuurder FNV Handel.