Picnic belooft beterschap na acties maandag van medewerkers

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 17 december 2018

Orderpickers van online supermarkt Picnic hebben maandag 17 december in twee distributiecentra (DC) een korte protestactie gehouden. Ook overhandigden ze een petitie met eisen aan hun leidinggevende.

Picnic belooft beterschap na acties maandag van medewerkers

Ze eisen onder andere dat de veiligheid wordt verbeterd, de werkdruk wordt verlaagd en ze betaald krijgen volgens de supermarkt-cao.

Acties maandag in DC's Utrecht en Nijkerk

Vanochtend na 11:00 uur werd in de kantine van DC Utrecht door meer dan 50 orderpickers de eerste protestactie gehouden. In navolging daarvan hielden zo’n 45 orderpickers vanmiddag om 15:00 uur een protestactie in het DC van Nijkerk. In Utrecht werd onder meer geroepen: ‘waar blijft mijn geld‘. De medewerkers eisen dat de slechte arbeidsomstandigheden en de veiligheidsproblemen nog voor Kerst zijn opgelost en dat Picnic met FNV om tafel gaat om te praten over het toepassen van de supermarkt-cao.

Picnic doet toezegging

Het management van DC Utrecht heeft na de protestactie met een aantal orderpickers gesproken en liet weten: 'We nemen het heel serieus allemaal. Het is niemand ontgaan wat er in de media is gezegd. We gaan er zeker wat mee doen. Maar het speelt in meerdere DC’s, dus het wordt door Picnic centraal opgepakt.’

Al langer sprake van misstanden

Afgelopen zaterdag klapte een groepje medewerkers van Picnic in dagblad Trouw uit de school over de misstanden op de werkvloer. ‘We hebben meerdere keren aangegeven dat de situatie onveilig is. Er gebeuren wekelijks ongelukken en bijna elk uur een bijna-ongeluk. De werkdruk is te hoog en er is geen enkele BHV-er. Met onze klachten werd door de teamleiders tot nu toe niks gedaan’, aldus een orderpicker uit DC Utrecht.

Een andere medewerker laat weten: ‘Ondanks het slechte weer, kwamen er veel collega’s vandaag die niet stonden ingeroosterd. Samen hebben we laten zien dat we boos zijn en de situatie niet meer accepteren.’

Marianne Jekkers van FNV laat weten: ‘Ik denk dat de boodschap duidelijk is overgekomen. We zien een uitnodiging van Picnic voor een gesprek graag tegemoet.’

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.