Luis Salazar, werkgever

"Sociale dialoog is essentieel voor de toekomst van Peru”

Mondiaal FNV maakte mogelijk dat Luis Salazar, voormalig voorzitter van de Peruaanse werkgeversorganisatie SNI, met zijn evenknie bij de vakbond CGTP in Peru een sociale dialoog kon opbouwen. “In eerdere jaren waren er al gesprekken, maar er was meer nodig: we moesten een brug bouwen.”

"We kwamen niet tot elkaar"

“Peru kent een geschiedenis van confrontatie en wantrouwen tussen werkgevers en werknemers. Dat zag ik ook in mijn eigen bedrijf. De vakbond die actief was en waarmee we onderhandelingen voerden, zette altijd in op hogere salarissen en keek niet naar het grotere plaatje. Dat leidde tot discussie waarin ieder vanuit zijn eigen positie bleef spreken; we kwamen niet tot elkaar”, aldus Luis Salazar, voormalig voorzitter van SNI – de werkgeversorganisatie in Peru.

Reis naar Nederland was de brug

Vertrouwen is wat er nodig was om een stap verder te komen, zowel in het bedrijfsleven áls in de bredere zin in Peru. “In eerdere jaren waren er al gesprekken tussen SNI en CGTP (de vakcentrale in Peru), maar er was meer nodig: we moesten een brug bouwen.” Op dat moment nodigde CGTP – samen met FNV – de werkgeversorganisatie uit voor een reis naar Nederland. “De uitnodiging was om samen te leren over hoe de  sociale dialoog tussen werkgevers en werknemers in Nederland werkt. Die uitnodiging namen we aan!”, blikt Luis terug. “Ik herinner me nog goed dat het in het begin wat stil was, afstandelijk, maar naar mate de week vorderde leerden we steeds meer én zagen we steeds meer hoeveel we gemeen hadden! Dat veranderde onze hele onderling relatie.”

Radicale verandering in relatie werkgevers en werknemers

Het bezoek aan Nederland blijkt uiteindelijk een kantelpunt te zijn; een radicale verandering in de relatie tussen werkgevers en werknemers. Luis: “Daar in Nederland besloten Carmela Sifuentes (leider CGTP) en ik dat we ook een Stichting van de Arbeid op wilden richten naar Nederlands model.” Hiermee wilden de vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers de sociale dialoog formaliseren en onderdeel te maken van de cultuur. “Het opzetten van onze eigen Asociación para el Trabajo was een bureaucratisch proces en had nog veel voeten in de aarde. Maar het was een gezamenlijke uitdaging die ons juist dichter bij elkaar bracht en waarmee we de brug bouwden die we zo nodig hadden”, aldus Luis.

“Sociale dialoog is essentieel voor een goed investeringsklimaat, voor het verbeteren van de relaties met werknemers en om onderling begrip te ontwikkelen. Het is essentieel voor de toekomst van Peru.”