Carmela Sifuentes, voormalig voorzitter vakbondsfederatie

Het fundament van sociale dialoog: “We spreken nu echt dezelfde taal”

Mondiaal FNV maakte mogelijk dat Carmen Sifuentes als voorzitter van de Peruaanse vakbondsfederatie CGTP met haar evenknie bij de werkgeversorganisatie SNI in Peru een sociale dialoog kon opbouwen. “Vakbonden in Peru werden gezien als vijanden van de bedrijven; we praatten niet met elkaar”. Maar inmiddels is er veel veranderd en heeft inspiratie uit Nederland bijgedragen aan sociale dialoog in Peru. ”We spreken nu echt dezelfde taal.”

“Nog niet zolang geleden werden de vakbonden in Peru gezien als vijanden van de bedrijven; we praatten niet met elkaar, er was wantrouwen, geweld”, blikt Carmela Sifuentes terug. In de periode 2006-2016 was zij de eerste vrouwelijke voorzitter van de CGTP: de landelijke vakcentrale in Peru. Zowel werkgevers als werknemers wilden niet samen tot oplossingen komen. Carmela: “Er waren heel veel confrontaties, en dat leidde tot stakingen die vaak werden beantwoord met ontslagen en zelfs bloed vergieten”.

Voorzichtige gesprekken tussen werkgevers en werknemers

De relatie tussen beide partijen was erg gespannen en er leek geen beweging in te zitten, maar om vooruit te kunnen gaan was er een doorbraak nodig. “Er móest iets veranderen, er waren veel zaken waarover we met werkgevers in gesprek wilden, zoals over de richtlijnen voor decent work en hogere salarissen.” Op landelijk niveau namen werkgevers en werknemers de eerste stap: er waren voorzichtige gesprekken tussen CGTP en de SNI, de organisatie van werkgevers in Peru.

Leren over het Nederlandse model voor sociale dialoog

“In het begin was dat heel lastig, maar we vonden onderwerpen waarover we ons allebei zorgen maakte, zoals de relatie met de overheid”, aldus Carmela. “Na die eerste gesprekken durfden we een stap verder te gaan: samen met FNV hebben we de werkgevers uitgenodigd om samen op reis te gaan naar Nederland en daar te leren over het Nederlandse model voor sociale dialoog.”

Die reis naar Nederland was een hele verrijkende ervaring voor de hele delegatie van werkgevers, werknemers en vakbondsleiders. “We hebben heel veel geleerd, maar vooral ook onderling vertrouwen opgebouwd. Toen we naar huis gingen waren we echt één Peruaans team”, vertelt Carmela trots.

Fundament voor sociale dialoog is gelegd

De band die de vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers daar opbouwden is voortgezet in de Asociación para el Trabajo: een gezamenlijke organisatie naar voorbeeld van de Nederlandse Stichting van de Arbeid. “Van de week ontmoette ik Luis Salazar weer, de toenmalige voorzitter van de SNI. Toen viel me op dat we écht dezelfde taal spreken, elkaar begrijpen. En dat geldt niet alleen voor ons als vertegenwoordigers, maar dat zie ik op veel meer niveaus: zowel landelijk als binnen de bedrijven. Ik heb het gevoel dat we het fundament voor sociale dialoog hebben gelegd.”

Sociale dialoog júist ook in huidige crisis

Op dit moment verkeert Peru in een ernstige politieke crisis, waarbij de tegenstellingen weer op scherp staan. Een zware tijd, maar Carmela ziet ook kansen: “De huidige crisis is een mogelijkheid voor ons om júist ook in deze tijden het sociale dialoog te blijven toepassen. Het is fundamenteel om elkaar te blijven vinden. We moeten het sámen doen!”