Waarom we - ook in uitverkooptijd! – een eerlijke prijs moeten betalen voor onze kleding

Hoewel de winter nog moet beginnen, gaan de collecties alweer bijna in de uitverkoop. In het saleseizoen bieden de meeste kledingmerken hun - vaak al spotgoedkope – collecties aan voor megakortingen. Voor jou zijn die koopjes misschien geweldig, voor de kledingindustrie niet. Want hoe minder wij bereid zijn te betalen, hoe hoger de prijs voor de zwakste schakels in de keten. Hoe zit dat? En welke eerlijke kledingmerken doen het dan beter?

Sara Dubbeldam

Een feestjurkje met 70% korting, nog voordat de feestdagen zijn begonnen. Een basic trui van €40 voor €20, terwijl het merk het volgende seizoen een vrijwel identiek exemplaar uitbrengt. Het is duidelijk: fast fashionmerken zijn erop gericht om ons zoveel mogelijk te laten kopen. Dat lukt; met wereldwijd 100.000.000.000 kledingstukken kopen we twee keer zoveel dan 15 jaar geleden. In de steeds meer concurrerende markt is met korting stunten normaal geworden.

 

Korting is de norm geworden

Als je het plat slaat, is korting geven eigenlijk niets anders dan laat zien dat je product in waarde is gedaald. Dat is natuurlijk logisch als je als ziet dat de vraag ernaar op een gegeven moment vermindert. Maar helaas is dat niet hoe de modewereld tegenwoordig werkt. Door de komst van fast fashion volgen trends elkaar sneller op dan ooit en lanceren merken veel meer collecties dan vroeger om ons zoveel mogelijk te laten kopen. Korting is niet meer een sporadisch iets; het gebeurt nu zóveel dat veel mensen al vanaf het begin van het seizoen de uitverkoop afwachten. En doordat machtige fast fashionketens steeds goedkoper worden, voelen andere merken en retailers zich verplicht om mee te gaan in de race to the bottom.

De zwakste schakels in de keten betalen de hoogste prijs

Dat is gevaarlijk, want als wij een steeds lagere prijs normaal gaan vinden, moet het winstverlies natuurlijk ergens terugverdiend worden. Aangezien de merken zelf genoeg winstmarge willen houden, besparen ze ergens anders in het proces. Het gevolg: de zwakste schakels in de productieketen betalen de hoogste prijs. De mensen die onze kleding maken. Hoe lager de prijzen, hoe groter de kans op onmenselijk lage lonen en een onveilige, ongezonde werkomgeving. Naast deze gevolgen voor de kledingmakers worden ook de kledingverkopers in Nederland getroffen. Zo dreigt er een achteruitgang van het loon van het winkelpersoneel, iets waar FNV momenteel hard tegen strijdt.

Zolang wij niet bereid zijn om een eerlijke prijs te betalen voor onze kleding, zal het heel moeilijk worden om dit systeem te veranderen.
 

Support eerlijke merken die niet aan uitverkoop doen

Gelukkig kan het ook anders! Eerlijke kledingmerken maken zich hard voor een eerlijke prijs. We zien dat steeds meer van deze merken stoppen met de uitverkoop. Ze werken niet met seizoenscollecties die na een paar maanden alweer weg moeten. Ze kiezen ervoor om tijdlozer te ontwerpen, langzamer te produceren en hun producten jarenlang in hun collectie te houden. Omdat zij zo moedig zijn om hun eigen koers te varen en te kiezen voor een eerlijk systeem, betaal je bij hen altijd een eerlijke prijs en worden de makers eerlijk beloond.

Kies er – juist nu – eens voor om (Nederlandse) merken te supporten die niet aan uitverkoop doen, zoals Lovely Lane, This is Currated, Capsule Studio Amsterdam, Bufandy, Kuyichi, Aesthetic Stories, CAES, Masha Maria, Iris Maree, Bottines, Savara Intimates, Monsak, Joline Jolink,  Loop.a life, Maium en PANGO & LINN. Ook de mooie fair fashion webshop Take It Slow verkoopt zoveel mogelijk merken in die niet meedoen aan de sale.

Ga ook van koopjesjager naar eerlijke prijsvechter. Denk goed na over wie je support met je geld. En laat je de komende tijd niet gek maken door ogenschijnlijk goeie deals en schreeuwerige sale knallers. Hoe goedkoop iets ook is, het is nooit een goede deal als je het niet nodig hebt…

Deel jouw #fairfashionchallenge op Instagram en win fair shoptegoed!

Daarover gesproken… doe eens een Fair Fashion Challenge: koop (minimaal) één maand alleen maar eerlijke kleding en ervaar hoe goed dat voelt. Lees hier meer over hoe je jouw challenge kunt starten . Deel je eerlijke outfits en aankopen op Instagram met de hashtag #fairfashionchallenge en win €100 fair shoptegoed. Samen maken we het verschil én kunnen we anderen inspireren!

 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.