Verslag: Een eerlijke overgang naar groene energie: hoe gaan we dat organiseren?

Door Redactie 18 februari 2020

Vakbonden en milieuorganisaties uit Afrika, Latijns-Amerika en Europa kwamen in oktober 2019 bij elkaar om kennis te delen en van elkaar te leren over hoe de overgang naar groene energie zo eerlijk mogelijk gebeurt.

Download de publicatie

Mondiaal FNV nam in oktober 2019 deel aan een bijeenkomst met vakbonden en milieuorganisaties uit Afrika, Latijns-Amerika en Europa om kennis te delen en te discussiƫren over hoe een eerlijke energietransitie bereikt kan worden.

Just transition: ook een vakbondsthema

In de overgang naar groene energie is het belangrijk dat bedacht wordt hoe omgegaan wordt met het verlies van banen in de fossiele energie en het creĆ«ren van decent work in duurzame banen. Werknemers in de fossiele energie moeten zo snel mogelijk voorbereid worden op geschikt werk. Deze ‘just transition’ is een belangrijk onderwerp voor de vakbond, de FNV steunt immers het klimaatverdrag van Parijs, waarin ook just transition en decent work als randvoorwaarden worden genoemd.