Mondiaal FNV schrijft brief aan minister over sociale zekerheid

Door Redactie 15 december 2021

Sociale zekerheid is een mensenrecht. Iedereen verdient een vangnet bij tegenslag. Minister Kaag zag hier het belang van in en vroeg de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) om een advies te schrijven over sociale bescherming. Bij Mondiaal FNV zijn we blij met dit advies en de aandacht voor het thema. Voorzitter Tuur Elzinga stuurt daarom een brief naar de minister, waarin hij bovendien nadruk legt op de essentiële rol van vakbonden.

Caroline Khamati Mugalla, executive secretary van de Oost-Afrikaanse vakbondskoepel EATUC, foto: Meshack Uruno

Mondiaal FNV werkt al jaren met vakbondspartners wereldwijd aan betere sociale zekerheid. We richten ons daarbij vooral op het kunnen voeren van sociale dialoog: constructief overleg waarin vakbonden de belangen van werkende mensen behartigen. Sinds de Covid-19-pandemie staat het onderwerp extra in de belangstelling: over de hele wereld legt de crisis bloot dat mensen vaak geen vangnet hebben, zeker als zij werken in de informele economie. Dit kan helaas schrijnende gevolgen hebben.

Sociale zekerheid belangrijk voor een sociaal contract

Sociale zekerheid is cruciaal voor het bouwen aan een sociaal contract in een samenleving. Vertrouwen tussen burgers en overheid, tussen werkgevers en werkenden kan flink toenemen als dit soort zaken goed is geregeld. Sociale partners – lokale vakbonden in het bijzonder – hebben veel kennis en een groot netwerk: zij moeten aan tafel zitten om mee te denken over oplossingen die werken. Mondiaal FNV zet zich in om met hen resultaten te boeken die blijvend verbetering opleveren.

Verder lezen?

Het AIV-advies Sociale Bescherming in Afrika