Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Nieuwe publicatie: Ethiopische leer- en kledingproductie en de link met Nederland

Redactie
Door Redactie 16 december 2019

Ethiopië wordt vaak de nieuwe hub van de mode-industrie genoemd, of zelfs het 'nieuwe Myanmar'. De doelstellingen voor groei van de Ethiopische overheid worden echter niet gehaald en ook de verwachtte groei van westerse merken en retailers wordt niet gerealiseerd. Voorlopig is er dus geen sprake van een 'tweede Myanmar'. Maar wat betekent dit voor Ethiopische werknemers?

De snelle opkomst van de Ethiopische kledingindustrie heeft ertoe geleid dat Mondiaal FNV zich op dit land richt, en specifiek op de gevolgen voor arbeiders. Al in 2016 gaf Mondiaal FNV SOMO opdracht om de verbanden tussen de Ethiopische kledingindustrie en de Nederlandse markt te onderzoeken. De belangrijkste conclusie was toen:

“Hoewel Ethiopië door internationale merken en retailers wordt gezien als een ideaal land voor de kledingindustrie, vanwege de grote hoeveelheid goedkope arbeidskrachten, heeft de aanvankelijke interesse nog niet geleid tot de verwachte groei in de productie. Er zijn nog steeds verschillende uitdagingen, zoals de lage productiviteit en kwaliteit, sociale onrust met betrekking tot landeigenaarschap en grote overheidsbureaucratie."

Ondanks deze uitdagingen zijn verschillende grote internationale merken begonnen met productie in Ethiopië, waarbij H&M en PHV vooral bekend om zijn merken Tommy Hilfiger en Calvin Klein de bekendste zijn. Momenteel worden er vooral basisproducten, zoals t-shirts, gemaakt. Het grootste deel van de export is bestemd voor Duitsland en de VS. In Nederland is er nauwelijks kleding uit Ethiopië te vinden.

Nieuw onderzoek en interviews geven een beter inzicht in de motivatie van kledingmerken en retailers om in Ethiopië te (laten) produceren. En terwijl sommige bedrijven verklaren dat ze oprecht geïnteresseerd zijn om bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige lokale kledingindustrie, ontvangen werknemers geen leefbaar (of zelfs fatsoenlijk) loon.

 

Lees het onderzoek hier

;