Nieuwe publicatie: Ethiopische leer- en kledingproductie en de link met Nederland

Redactie
Door Redactie 16 december 2019

Ethiopië wordt vaak de nieuwe hub van de mode-industrie genoemd, of zelfs het 'nieuwe Myanmar'. De doelstellingen voor groei van de Ethiopische overheid worden echter niet gehaald en ook de verwachtte groei van westerse merken en retailers wordt niet gerealiseerd. Voorlopig is er dus geen sprake van een 'tweede Myanmar'. Maar wat betekent dit voor Ethiopische werknemers?

De snelle opkomst van de Ethiopische kledingindustrie heeft ertoe geleid dat Mondiaal FNV zich op dit land richt, en specifiek op de gevolgen voor arbeiders. Al in 2016 gaf Mondiaal FNV SOMO opdracht om de verbanden tussen de Ethiopische kledingindustrie en de Nederlandse markt te onderzoeken. De belangrijkste conclusie was toen:

“Hoewel Ethiopië door internationale merken en retailers wordt gezien als een ideaal land voor de kledingindustrie, vanwege de grote hoeveelheid goedkope arbeidskrachten, heeft de aanvankelijke interesse nog niet geleid tot de verwachte groei in de productie. Er zijn nog steeds verschillende uitdagingen, zoals de lage productiviteit en kwaliteit, sociale onrust met betrekking tot landeigenaarschap en grote overheidsbureaucratie."

Ondanks deze uitdagingen zijn verschillende grote internationale merken begonnen met productie in Ethiopië, waarbij H&M en PHV vooral bekend om zijn merken Tommy Hilfiger en Calvin Klein de bekendste zijn. Momenteel worden er vooral basisproducten, zoals t-shirts, gemaakt. Het grootste deel van de export is bestemd voor Duitsland en de VS. In Nederland is er nauwelijks kleding uit Ethiopië te vinden.

Nieuw onderzoek en interviews geven een beter inzicht in de motivatie van kledingmerken en retailers om in Ethiopië te (laten) produceren. En terwijl sommige bedrijven verklaren dat ze oprecht geïnteresseerd zijn om bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige lokale kledingindustrie, ontvangen werknemers geen leefbaar (of zelfs fatsoenlijk) loon.

 

Lees het onderzoek hier

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.