Wat gebeurt er in Fonds Kinderarbeid?

Door Redactie 25 november 2021

Bestrijding kinderarbeid en verbeteren onderwijs

Fonds-Kinderarbeid-algemeen-1.jpg

Kinderarbeidvrije zones

Mondiaal FNV stelt in de bestrijding van kinderarbeid de ontwikkeling van kinderarbeidvrije zones centraal. Dit zijn dorpen of gemeenschappen, waar kinderen niet meer werken en goed onderwijs krijgen. Dit bereiken we doordat alle betrokkenen in een zone, zoals bestuurders, leraren, ngo’s, ouders en vakbonden, zich samen verantwoordelijk voelen en inzetten.

COVID-19

COVID-19 had in 2020 een grote impact op kinderarbeid. Door lockdowns raakten veel mensen hun werk kwijt en scholen werden door de pandemie lang gesloten. Hierdoor zijn veel kinderen helaas weer aan het werk gezet. Voor veel meisjes was de corona-appel extra zuur door een toename in gearrangeerde huwelijken en zwangerschappen. In de projecten besteden vakbonden extra aandacht aan het terug naar school sturen van de kinderen.

Fonds-Mix-en-Match-500x334.jpg

Actuele projecten

1. Promoting Social Dialogue to eradicate child labour and strengthen quality education – Malawi, Mali, Marokko, Togo, Oeganda, Zimbabwe

Dit project wordt gecoördineerd door de internationale onderwijsbond Education International, die meer dan 32 miljoen leerkrachten en ondersteunend onderwijspersoneel vertegenwoordigt in 178 landen en gebieden. De uitvoering van dit project ligt bij lokale onderwijsbonden in Malawi, Mali, Marokko, Togo, Oeganda en Zimbabwe. Het project is een vervolg op eerdere projecten met deze samenwerkingspartner. Lees meer over dit project.

2. Empowering the trade Unions for Worker's rights advocacy campaigns on Child Labour - India

Het project wordt gecoördineerd door de Global Union Building and Wood Workers’ International (BWI), die wereldwijd 10 miljoen leden vertegenwoordigen bij 289 bonden in 125 landen in de bouw- en houtsector. BWI voert het project uit samen met lokale vakbonden in de steengroeven, steenbakkerijen en kleine bosbouw in India. Lees meer over dit project.

Sustainable Development Goals (SDG)

Via dit fonds draag je ook bij aan: SDG 4: kwalilteitsonderwijs

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.