Empowering the trade unions for worker's rights advocacy campaigns on Child Labour - India

Door Redactie 2 december 2021

Fonds-Kinderarbeid-Roderick-Polak-crop.jpg

Kinderen wier ouders werken in de steengroeven in India krijgen onderwijs dankzij de bouwbond.

Context

In de steengroeven in het district Jodhpur in het noordwesten van India, werken hele families voor een stukgoedloon. Dat is zwaar, ongezond, laagbetaald werk. Veel mijnwerkers hebben zelf beperkte of geen scholing gehad. Bovendien wonen veel mijnwerkers in illegale nederzettingen waar door de overheid geen voorzieningen worden aangeboden. Daardoor is het voor veel ouders geen vanzelfsprekendheid om hun kinderen naar school te sturen. En met kinderarbeid wordt de armoede in stand gehouden.

1.500 kinderen uit de steengroeven en in de schoolbanken

Met steun van Mondiaal FNV hebben de BWI en de lokale bouwbond kinderen uit de steengroeven en in de schoolbanken gekregen. De lokale vakbond van het district Jodhpur heeft het geweldige resultaat bereikt voor meer dan 1.500 kinderen van de mijnwerkers. Door de kansen voor deze kinderen te vergroten, kunnen families ontsnappen aan de vicieuze cirkel van armoede en slechte gezondheid.

Commitment van de hele gemeenschap

Dit is een verandering die het commitment vraagt van de hele gemeenschap. Maar hoe krijg je de hele gemeenschap mee? "De sleutelwoorden zijn verbinden en bewust maken", zegt Bhati - de lokale vakbondsleider. Op dit moment is zo'n 90% van de mijnwerkers in de regio lid van de vakbond. Bovendien heeft de vakbond veel geïnvesteerd in goede relaties met alle betrokken partijen: de werkgevers, de scholen en de overheid. Op allerlei manieren wordt het belang van scholing en goede werkomstandigheden uitgedragen: van campagnes tot huisbezoeken in de gemeenschappen.

Duurzame bestrijding van kinderarbeid

‘Kinderarbeid is geen geïsoleerd probleem: naast goed onderwijs is het minstens zo belangrijk dat het gezin voldoende inkomen heeft zodat kinderen daar niet aan hoeven bijdragen’, legt Bhati uit. "Daarnaast is een goede gezondheid van belang: als een ouder uitvalt vanwege ziekte, is het risico groter dat een kind niet naar school kan blijven gaan.’

Om kinderarbeid in de steengroeven, steenbakkerijen en kleine bosbouw duurzaam te bestrijden is een brede aanpak nodig. Via dit project wordt nu gewerkt aan:

• Verbetering van de arbeidsomstandigheden;
  • Goede relaties met de werkgevers en lokale autoriteiten;
  • Stimuleren meisjes om naar school te gaan en stimuleren ouders hun dochter naar school te sturen;
  • Het ontwikkelen van Self Help Groups (SHG’s) groepen die vooral uit vrouwen bestaan. In totaal zijn er 284 actieve SHG’s waarvan de meeste zich bezighouden met kredietprogramma’s en kleinschalige activiteiten zoals het houden van kippen en manden vlechten. Op dit moment zijn enkele SHG’s bezig met het maken van mondmaskers. Ook zijn deze groepen een ingang voor de bewustwording van Covid-19;
  • De oudercomités en SHG’s in de dorpen monitoren dat de kinderen naar school gaan om uitval te voorkomen;
  • In deze crisistijd is het belangrijk dat de onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers doorgaan om op deze manier betere arbeidsomstandigheden te bereiken en de toegang tot sociale zekerheid te waarborgen. Het ‘construction welfare scheme’, waar veel werknemers in de bouw bij aangesloten zijn door bemiddeling van de vakbonden, is de eerste weken na de lockdown de redding geweest van veel bouwvakkers die plotseling zonder baan, inkomen en eten kwamen te zitten. Het faciliteren van de inschrijving van werknemers aan dit construction welfare scheme blijft belangrijk;
  • Aandacht voor beroepsonderwijs: in Uttar Pradesh is een verdrag gesloten met een schildersopleiding van de schildersassociatie om gecertificeerde trainingen te geven. Zo kan het enorme tekort aan beroepsschilders opgevangen worden.