Wat gebeurt er in Fonds Gelijkheid?

Door Redactie 25 november 2021

Betere bescherming en arbeidsomstandigheden huishoudelijk medewerkers

FNV-RoderickPolak-Shanti-Fonds-Gelijkheid-1.jpg

Wettelijke Bescherming

De huishoudelijk werker is meestal vrouw. Zij doet het (vuile) werk voor een familie in een privéhuis en zorgt vaak ook nog voor de kinderen, grootouders en huisdieren. Een grote verantwoordelijkheid die zij onzichtbaar, onderbetaald en onbeschermd draagt. Ze wordt vaak niet erkend als werknemer en heeft daardoor geen wettelijke bescherming. Daar komt verandering in met onze projecten voor deze groep vrouwen.

Covid-19

Covid-19 had in 2020 een grote impact. Door lockdowns raakten veel mensen hun werk kwijt. Voor veel huishoudelijk medewerkers was de corona-appel extra zuur. Van de 2396 huishoudelijk medewerkers in Bengaluru bijvoorbeeld was 87%* niet meer welkom bij hun werkgever vanaf dat de lockdown startte. Geen inkomsten is geen eten. In onze projecten besteden we extra aandacht aan het versterken van hun positie, bescherming en betere arbeidsomstandigheden.

*https://www.fnv.nl/getmedia/b95b0b93-062b-4211-93c4-7dd7d0a0fc44/DWRU-Covid19DomesticWorkers-Report.pdf

Project

Huishoudelijk medewerkers in India helpen om zich te organiseren en samen op te komen voor betere omstandigheden: dat is waar dit project aan bijdraagt. Lees meer over dit project.

Sustainable Development Goals (SDG)

Via dit fonds draag je ook bij aan: SDG 5: Gendergelijkheid