Create/Develop a union-membership based National Alliance for Domestic Workers

Door Redactie 2 december 2021

Huishoudelijk medewerkers in India helpen om zich te organiseren & samen op te komen voor betere omstandigheden

Fonds-Gelijkheid-project-2.jpg

Context
In India komen huishoudelijk medewerkers vooral uit gemarginaliseerde, etnische groepen en de lagere, arme kasten. Ze hebben te maken met allerlei soorten uitbuiting en uitsluiting: op basis van klasse, kaste, geloof, stam en gender. Ze hebben onzeker werk, lage lonen, werkdagen tussen de 8 en 18 uur en slechte en gevaarlijke arbeidsomstandigheden. Huishoudelijk werk wordt vaak niet erkend als ‘werk’ en er liggen allerlei soorten intimidatie (fysiek, mentaal en seksueel) op de loer. COVID-19 heeft hun positie nog meer verslechterd.

Opkomen voor betere, veilige werkomstandigheden
Samen opkomen voor betere omstandigheden vergt organisatie, bewustzijn en kennis. Door het opzetten en versterken van een nationale samenwerking van vakbonden voor huishoudelijk medewerkers wordt hieraan effectief gewerkt. Vier vakbonden met in totaal 31.900 leden en een actieve, ervaren coördinerende ngo zijn hiermee aan de slag.

Impact
We werken toe naar een actieve deelname van 25 trainers en 100 getrainde vakbondsleden. Zij organiseren en mobiliseren op hun beurt weer duizenden huishoudelijk medewerkers.

Ook investeren we in onderzoek in vier thema’s, o.a. naar geweld tegen vrouwen. De thema’s worden uitgewerkt en zijn de basis voor bewustwording en campagnes.

We ontwikkelen een handleiding over hoe je huishoudelijk medewerkers kunt organiseren, mobiliseren (lid worden en in actie komen) om op te komen voor hun belangen. Daarnaast worden er campagnes gevoerd. Veel geplande activiteiten vinden online plaats als gevolg van de voortdurende COVID-19 pandemie.

Projectcoördinatie
Dit project is gestart in juli 2021. De coördinerende en uitvoerende organisatie is Bal Vikas Dhara (BVD), een ngo en partner van Mondiaal FNV die al meer dan 20 jaar werkzaam is op het gebied van empowerment van vrouwen, kinderrechten, werkgelegenheid voor jongeren en bewustwording.