Mondiaal FNV-partner eist compensatie voor families en verbod op giftige pesticides na schandaal

Door Redactie 8 februari 2022

Een jaar na een groots pesticideschandaal in het Indiase Andhra Pradesh is er nog steeds geen duidelijkheid over oorzaak en gevolg. Mondiaal FNV-partner, de landarbeidersvakbond Nisarga maakt zich hard voor de slachtoffers en voor de werknemers. Daarnaast bijt de vakbond zich vast in het loskrijgen van informatie van de overheid. De bond eist ook een verbod van 32 giftige pesticides, die in het buitenland allang verboden zijn.

Op 5 december 2020 ging het mis in Eluru, een stad met ruim 200.000 inwoners, gelegen aan de Tammileru-rivier. Ook aftakkingen van de Krishna en Godavari lopen door deze stad. Tijdens de avond werd een inwoner naar het ziekenhuis gebracht met onduidelijke klachten. Hij was wel heel beroerd. De dagen erop volgenden er veel meer. In totaal werden ruim 580 mensen opgenomen met een mysterieuze ziekte. Daaronder ruim 300 kinderen. Bloedmonsters van vijftig patiënten vertoonden hoge niveaus van lood en nikkel, wat leidde tot de vrees dat de oorzaak pesticidevergiftiging zou kunnen zijn. De patiënten oefenden verschillende beroepen uit en woonden in verschillende delen van de stad, waardoor het voor onderzoekers moeilijk was om de bron van de ziekte te lokaliseren.

Schimmel- en bacteriële aanval

Het water uit de rivieren wordt door de bewoners gebruikt en daarom werd waterverontreiniging vermoed. De stad is afhankelijk van water afkomstig uit de landbouwgebieden. In deze gebieden worden veel rijst, groenten en mais geproduceerd. En zaden, het zadenproject van de FNV vindt niet voor niets ook in dit gebied plaats. In de tweede helft van 2020 hadden de boeren te maken met een ernstige schimmel- en bacteriële aanval op hun gewassen, wat leidde tot massale bespuiting met pesticiden. De toename van muggen in het gebied leidde ook tot overmatig besproeien. Gerapporteerde symptomen van de slachtoffers zoals toevallen, beven en bewustzijnsverlies wijzen op neurologische aandoeningen en zijn zeer typisch in gevallen van pesticidevergiftiging.

Vakbond organiseert openbare hoorzitting

In de weken die volgden, stierven zes mensen aan de mysterieuze ziekte. Daaronder twee kinderen. Langzaam werd duidelijk dat het daadwerkelijk om pesticiden ging, die het drinkwater vergiftigden. Nisarga-coördinator Chennaiah Poguri is erg kritisch op de gang van zaken. “De regering stuurde hoogopgeleide doctoren naar Eluru. Iedereen blij, want zo waren de zieken in goede handen. Maar verder gebeurde er helemaal niets. Er werd onderzoek gedaan, er is een rapport opgemaakt, maar tot op heden hebben we geen informatie gekregen. Op 26 oktober hebben we een openbare hoorzitting georganiseerd, waarbij overheidsfunctionarissen beloofden de rapporten vrij te geven. Daar wachten we nog steeds op.”

Chennaiah Poguri

Voorkomen dat schandaal in de doofpot gestopt wordt

Nisarga zat ondertussen niet stil. Vakbondsmensen hebben zelf zoveel mogelijk feiten verzameld en dit gedeeld met de bevolking. Poguri: “Zodat de overheid dit schandaal niet in de doofpot kan stoppen. Veel gebeurde uit het zicht, omdat de ramp zich tijdens de corona-lockdown voltrok. We hebben ontdekt dat er 32 pesticides in India worden gebruikt die internationaal allang verboden zijn. Wat doet dit met de werknemers? De overheid neemt geen verantwoordelijkheid.”

Nisarga eist compensatie voor getroffen families

Daarom heeft de Nisarga een aantal eisen geformuleerd. Op de eerste plaats eisen ze inzicht in de rapporten die zijn opgemaakt. “We hebben zelf contact opgenomen met de deelstaatregering en met het staatsziekenhuis waar de zieken werden opgenomen. Beide ontkennen informatie te hebben. Het moet nu echt van de centrale overheid komen. Daarnaast eisen we 500.000 roepies compensatie per familie van de slachtoffers. En ten slotte moet de regering werk maken van het verbieden van de 32 giftige pesticiden.”

Dit is een jaarverhaal in het jaarverslag 2022. Ga naar het jaarverslag 2022 >

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.