India ratificeert Hong Kong-conventie over duurzaam ontmantelen schepen

Door Redactie 11 december 2019

Het grootste scheepsslopersland ter wereld, India, heeft op 28 november de Hong Kong-conventie geratificeerd. Dit internationale verdrag regelt het veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen.  Door de ondertekening van India is de inwerkingtreding bijna bereikt. De internationale sectorbond IndustriALL spreekt van een ‘grote stap’.

scheepssloopwerf

De internationale vakbeweging juicht de ondertekening door India toe, omdat ze al 10 jaar wacht op uitvoering van het verdrag. De Hong Kong-conventie is ontworpen door de internationale maritieme organisatie IMO in 2009 en biedt mogelijkheden om de arbeidsomstandigheden van de scheepsslopers drastisch te verbeteren.

Gevaarlijke werkvloer

Scheepssloperijen zijn de gevaarlijkste werkvloeren van de wereld. In juni van dit jaar rekende de internationale sectorbond IndustriALL voor dat er in het eerste half jaar ten minste al 8 werknemers door ongevallen op scheepssloperijen in Bangladesh het leven hadden verloren. Zo’n 35 werknemers zijn gewond geraakt. Het aantal doden sinds 2017 ligt rond de 47, alleen al in dit land.

Verdrag kan nu bijna in werking treden

Bangladesh, China, India, Pakistan en Turkije behoren tot de top-5 van landen die schepen slopen; samen zijn ze goed voor meer dan 98% van de wereldwijde scheepssloop volgens bruto tonnage (de inhoudsmaat voor de totale grootte van een schip). Het Hong Kong-verdrag treedt alleen in werking als:
* ten minste 15 staten het hebben geratificeerd;
 * de koopvaardijvloten van de ratificerende staten 40% van het wereldwijde bruto tonnage vertegenwoordigen;
 * de ratificerende staten de afgelopen 10 jaar ten minste 3% van hun gecombineerde tonnage gerecycled hebben.

Met de ratificatie door India is het vereiste aantal staten nu bereikt. Ongeveer 10% van de hoeveelheid en 0,4% van de recyclingvolumes moet nog bereikt worden voordat het verdrag in werking kan treden.

FNV actief in lobby voor veilig slopen

IndustriALL voert al sinds 2003 samen met FNV campagne om de scheepssloperijen op te schonen door onder meer intensieve lobby bij de grote maritieme staten. Het slopen van schepen is vaak bestempeld als de gevaarlijkste baan ter wereld. De industrie heeft de verantwoordelijkheid om in een veilige werkomgeving te voorzien en werknemers hebben recht op veilige, gezonde, schone en duurzame banen, is het uitgangspunt van de vakbonden.

Organising leidt tot grootste vakbond voor scheepsslopers in India

Ook voeren IndustriALL en FNV samen een organisingsproject voor de werknemers in de scheepssloperijen. “Onze vakbond, ASSRGWA, is in 2003 opgericht in het kader van dit project en is erin geslaagd om meer dan 15.000 werknemers te organiseren”, zegt Kan Matsuzaki, IndustriALL-directeur voor scheepsbouw en scheepssloop in een persoonlijke reactie. “Het wordt nu de grootste vakbond voor scheepsslopers in het grootste sloopland, India."

Kan Matsuzaki tijdens een workshop op de conferentie 'Building Bridges. How social dialogue benefits people and business', 8 oktober 2019. Foto: Rebke Klokke.

Ratificatie door India positieve invloed op Bangladesh en Pakistan

Matsuzaki vervolgt: "Dankzij ratificatie van de Hong Kong-conventie door India zullen de rechten van werknemers worden beschermd en zal er ruimte zijn voor sociale dialoog met de overheid en werkgevers. En nog belangrijker, het zal een positieve invloed hebben op Bangladesh en Pakistan om het ratificatieproces van het verdrag te versnellen. Ook zij zullen deze stap moeten zetten om een gelijk speelveld te creëren voor een duurzame toekomst in de Zuid-Aziatische scheepsbouwindustrie.”

Bron:
IndustriALL - India ratifies Hong Kong convention