Decemberactie 2021: het verhaal van Chennamma

Door Redactie 20 oktober 2022

De achtenzestigjarige Chennamma is een van de granny’s die steun kreeg via onze decemberactie. Zij woont in de wijk Nakkalbande in Bangalore en heeft zich altijd ingezet voor de vakbond. Hieronder haar korte persoonlijk verhaal.

Chennamma

Zwaar leven

Chennamma verhuisde naar Bangalore na haar huwelijk. Zij en haar man werkten als bouwvakkers. Haar man overleed na 15 jaar huwelijk. Na het overlijden van haar man nam ze de verantwoordelijkheden van het huishouden op zich en voedde ze haar 5 kinderen in haar eentje op. Helaas kreeg ze te maken met pesterijen van buren. Ze is de grootmoeder van zeven kleinkinderen.

Actief voor de vakbond

In 1999 werd ze lid van de vakbond. Ze was onverschrokken en sterk. Ze overtuigde ook veel andere vrouwen om zich bij de vakbond aan te sluiten. Ze vormde in Nakkalbande een waakzaamheidscomité om met hulp van de politie en overheidsfunctionarissen een einde te maken aan de wanpraktijken in de rantsoenwinkels.

Actief voor huishoudelijk medewerkers

Ze behandelde ook zaken van huishoudelijk personeel in Nakkalbande over lonen, seksuele intimidatie en huiselijk geweld. Ze nam ook actief deel aan alle protesten en bijeenkomsten die de vakond  organiseerde voor gerechtigheid en de rechten van huishoudelijk personeel.

"Ik zal blijven vechten voor de rechten van huishoudelijk personeel, zelfs als ik ze niet krijg, wil ik dat andere huishoudelijk medewerkers hiervan kunnen profiteren."

Decemberactie 2022

De Mondiaal FNV Decemberactie 2022 is voor onze vakbondscollega's in Ethiopië. Want ook zij zijn hard geraakt door de oorlog in het noorden van het land.

Decemberactie 'Steun een oma in India' groot succes