Vakbond in Colombia vraagt overheid om steun voor domestic workers en aandacht voor de informele economie

Serie beeldbel-interviews met onze partners en consultants

Door Redactie 20 april 2020

Elvira, onze beleidsadviseur Mondiaal FNV voor Colombia beeldbelt met Over Dorado, vakbondsleider in Colombia.

Straatverkoper Colombia

Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis voor werkenden in Colombia?

'In Colombia komt de coronacrisis hard aan voor werkenden. Er zijn nog geen maatregelen getroffen voor hen. Vooral mensen zonder contract of sociaal vangnet, de informeel werkenden, hebben het zwaar.'

Wat kunnen de vakbonden doen?

'De Vakcentrale CUT (Central Unitaria de Trabajadores de Colombia) heeft een open brief aan de regering geschreven met de volgende aanbevelingen en wensen:

• Salarisgarantie voor domestic workers, ook nu zij niet kunnen werken;
  • Overheid betaalt sociale premies van werknemers van getroffen MKB;
  • Financiële ondersteuning van informeel werkenden en ondernemers met omzetdaling;
  • Arbeidstijdverkorting of flexibele werktijden voor werknemers met zorgtaken;
  • Verbod om arbeidscontracten bij de overheid te beëindigen;
  • Thuiswerken mogelijk maken of, indien niet mogelijk, doorbetaling salaris zonder werkzaamheden te verrichten;
  • Flexibele werktijden mogelijk maken.

Deze maatregelen moeten worden overeengekomen met organisaties die werknemers vertegenwoordigen en niet met individuele werknemers. Op dit moment is de vakbond in afwachting van de reactie van de overheid.'

Om welke groep maak je je het meest zorgen?

'De huishoudelijk medewerkers. Voor hen is de situatie zorgelijk. Vanwege de quarantainemaatregelen hebben zij op dit moment geen inkomen, geen sociale zekerheid en geen toegang tot gezondheidszorg.'

Mondiaal FNV's unieke positie

Mondiaal FNV is als vakbondssolidariteits-organisatie uniek door haar goed georganiseerde netwerk. Ze werkt samen met vakbonden die een sterk lidmaatschapsnetwerk hebben in verschillende regio’s in de wereld waar werknemersrechten niet vanzelfsprekend zijn. Deze netwerken hebben we in de formele economie maar ook in de informele economie. In deze tijden van crisis kunnen wij als organisatie dus snel en efficiënt mensen bereiken.

Onze vakbondspartners voeren bewustwordingscampagnes over het coronavirus. De bewustwordingscampagnes van de overheid zijn zeer beperkt en bereiken maar een deel van de bevolking. Daarnaast lobbyen onze partners bij hun overheden om het sociaal vangnet toegankelijk te maken voor de hele bevolking, en proberen ze werknemers te helpen hoe ze gebruik kunnen maken van deze regelingen. Omdat we niet met 1 vakbond samenwerken in de landen, hebben we een breed en enorm bereik.