Stop kinderarbeid en doneer nu

Let children learn and parents earn!

Door Redactie 15 april 2021

Toen de scholen dicht gingen, werd kinderarbeid ineens weer een alternatief in Malawi. Veel leerlingen gingen werken in de tabaksplantages of als hulp in de huishouding. Dat betekende een grote stap achteruit in de ontwikkeling van kinderen in het land. Stop Kinderarbeid en doneer vandaag nog.

stop-kinderarbeid

Doneer nu

De vakbonden in Kabwinja, gelegen in centraal Malawi, organiseerden een ‘Terug naar school’-campagne. Jouw bijdrage helpt ook kinderen in andere landen. Let children learn and parents earn!

Campagne tegen kinderarbeid

Toen de lockdown ten einde kwam reden auto’s door de straten van Kabwinja, met grote luidsprekers op het dak: ‘Stop Kinderarbeid – Kinderen naar school’.

“We hebben ook grote billboards tegen kinderarbeid op belangrijke plaatsen in de stad gezet. En het huisbezoek door leraren en dorpshoofden intensiever gemaakt. In samenwerking met inkoopbedrijven zijn tabakstelers gewaarschuwd dat er geen tabak meer werd gekocht als zij nog steeds kinderen inzetten op de plantages. Dat had een grote impact.” aldus Pilirani Kamaliza, coördinator van het anti-kinderarbeidsproject ter plaatse.

Succes in Malawi doorzetten

Alle kinderen in Kabwinja zijn een maand later weer teruggekeerd naar school. Er gaan nu zelfs nog meer kinderen naar school dan vóór de lockdown. Een geweldig succes dat ook zo hard nodig is in andere landen.

Doe ook mee!

Steun onze collega’s. Ter gelegenheid van het Jaar van de uitbanning van Kinderarbeid zamelen we geld in voor het Fonds Kinderarbeid. Doneer nu of maak een gift over op rekeningnummer NL15 SNSB 0635 1171 85 t.n.v. Stichting Mondiaal FNV, met vermelding ‘Fonds Kinderarbeid’. Wij zorgen ervoor dat jouw donatie goed terecht komt. Super bedankt!

Over Fonds Kinderarbeid

‘Het werk uit, de school in’, was de afgelopen jaren de slogan voor vakbonden in Afrikaanse landen (Burkina Faso, Malawi, Mali, Oeganda, Togo en Zimbabwe). Sinds januari 2019 steunt Mondiaal FNV projecten van deze bonden om kinderarbeid uit te roeien. In samenwerking met de internationale vakbondskoepel Education International.