Staken voor vrede in Colombia

Door Redactie 29 april 2019

Duizenden werknemers gingen op 26 april in Colombia de straat op om het belang van het vredesakkoord te onderstrepen. Vakbonden riepen deze nationale stakingsdag uit als antwoord op voorstellen die nu in het Colombiaanse parlement worden besproken en die het vredesproces onderuit dreigen te halen. Ook geven de voorstellen buitenproportioneel veel macht aan president Iván Duque.

demonstranten voor vrede in Colombia. Foto Twitter CUT Colombia

Foto: Twitter/CUT Colombia

“De hoop die gepaard ging met het vredesproces begint te verzuren”, aldus ITUC-voorzitter Sharan Burrow. “Alleen al in 2018 zijn meer dan 500 mensenrechtenverdedigers vermoord in een conflict dat de meest gemarginaliseerde gemeenschappen van het land blijft verwoesten. De acties van de regering-Duque hebben het lokale eigendom van het vredesproces uit handen genomen en hebben bij alle partijen wantrouwen gewekt.”

Al jaren het gevaarlijkste land

De vooruitgang op de weg naar vrede is de laatste tijd aanzienlijk vertraagd en de onderhandelingen met het Nationale Bevrijdingsleger (ELN) staan stil, constateert de ITUC. Colombia blijft het land met de meeste ongelijkheid op het Zuid-Amerikaanse continent. Het heeft een extreem hoog niveau van landconcentratie; dit wil zeggen dat een groot deel van het grondbezit in handen is van de rijkste minderheid. Nergens ter wereld is dit zo scherp verdeeld.

De vrijheid van vakvereniging en het recht op collectieve onderhandelingen worden er vaak ondermijnd. Colombia is al jaren het gevaarlijkste land op het continent voor een vakbondsactivist. Hoewel deze onderliggende problemen worden erkend als aanjager van het conflict, heeft de huidige regering tot nu toe weinig aandacht getoond om dit aan te pakken.

Hervormingen leiden tot onzeker werk

Ondertussen waarschuwen vakbonden dat bepaalde onderdelen van het Nationale Ontwikkelingsplan die nu in het parlement worden besproken de zaken nog erger zullen maken. De voorgestelde hervormingen op arbeid, belastingen en pensioenen kunnen leiden tot meer ongelijkheid en onzeker werk vergroten. De consequenties zullen nog groter zijn als de president buitengewone bevoegdheden krijgt, aldus ITUC.

Staking en solidariteitsacties

Een brede coalitie van maatschappelijke organisaties heeft zich daarom aangesloten bij de Colombiaanse vakbonden in hun oproep tot nationale staking eind april. Op internationaal niveau mobiliseert de Trade Union Confederation of the Americas (TUCA) partners voor solidariteitsacties in de regio. De ITUC heeft een brief gestuurd waarin deze kwesties aan de Colombiaanse regering worden toegelicht.

Bron: ITUC: Striking for peace in Colombia