Opnieuw vakbondsleiders in Wit-Rusland opgepakt

Online actie om hen te helpen

Door Redactie 17 november 2020

De solidariteitscampagne op de vakbondswebsite Labourstart.org leidde binnen 10 dagen tot de vrijlating van 4 vakbondsleiders in Wit-Rusland. Maar de blijdschap hierover bleek van korte duur. Afgelopen vrijdag stuurde Labourstart opnieuw een oproep tot solidariteit: enkelen van deze vakbondsleiders zijn weer, samen met 40 andere demonstranten, opgepakt.

Beeld: actie LabourStart via IndustriALL

Siarhei Charkasau, vicevoorzitter van de Wit-Russische Onafhankelijke Vakbond (BITU), en 3 andere vakbondsleiders, Pavel Puchenia, Yury Korzun en Anatol Bokun, werden in oktober gearresteerd. BITU is aangesloten bij de internationale sectorbond IndustriALL. De arrestaties volgden op een staking bij de JSC Belaruskali mestfabriek, waar werknemers vreedzaam protesteerden en vrijheid, democratie en respect eisten. Op 24 oktober startte Labourstart.org een brievenactie om de 4 vrij te krijgen. En met succes: binnen 10 dagen werden ze vrijgelaten.

‘Dat is de echte prestatie van de campagne’, juichte IndustriALL op zijn website. ‘Wereldwijde campagnes en steun van vakbondsactivisten over de hele wereld maken echt een verschil.’ Velen duizenden hadden de brievenactie ondertekend en de 4 vrijgelaten vakbondsmannen bedankten de wereld via een speciale videoboodschap.

Vreselijk nieuws

Op 13 november stuurde Labourstart.org opnieuw een oproep tot solidariteit. ‘Vanmiddag kregen we vreselijk nieuws: een aantal van diezelfde vakbondsleiders, samen met ongeveer 40 andere vakbondsleden, zijn door de politie gearresteerd en worden nu vastgehouden in een lokaal politiebureau. Ze worden waarschijnlijk tot maandag vastgehouden en mogelijk veel langer. De onafhankelijke vakbonden van Wit-Rusland en het Internationaal Verbond van Vakverenigingen (ITUC) hebben opgeroepen tot een wereldwijde protestcampagne. Sluit u bij ons aan en stuur een dringend bericht naar de lokale en nationale politie om hun vrijlating te eisen.’

Arrestatie na bezoek museum

Op die vrijdag arresteerde de politie 42 vakbondsactivisten die een museum bezochten ter ere van Tadeusz Kościuszko, een Poolse vrijheidsstrijder uit de 16e eeuw. Bij het verlaten van het museum werden ze opgemerkt door de politie terwijl ze de wit-rood-witte vlag van Wit-Rusland droegen. Dat bleek de reden voor arrestatie. Ze werden naar de binnenplaats van het politiebureau van Ivatsevichi gebracht. Volgens de politie zullen “sommigen van de gearresteerden worden vastgehouden totdat ze worden voorgeleid.”

Doe weer mee!

Labourstart roept opnieuw alle betrokkenen op massaal brieven aan de lokale en nationale politie te sturen om de vrijheid van de vakbondsmensen te eisen. Doe mee, kijk hier.

Bronnen:

IndustriALL

YouTube: vrijgelaten vakbondsmensen spreken hun dank uit