Opzet noodfonds voor arbeiders op Westelijke Jordaanoever

Door Redactie 14 april 2020

Vakbond WAC MAAN helpt 50.000 kwetsbare arbeiders op de Westelijke Jordaanoever met het opzetten van een noodfonds zodat zij kunnen overleven. Deze groep werkenden kan door de lockdown niet naar hun werk reizen. En zonder geld is er geen eten.

Vrouwen aan het werk

Mensen die voor werk vanuit de Westelijke Jordaanoever naar Israël of Area C pendelen, moeten ook binnen blijven en ontvangen dus geen loon meer. Zij zijn informele werkenden, dagloners zonder enig sociaal vangnet. En zij hebben geen recht op compensatie. Dit in tegenstelling tot Israëlische burgers en inwoners van Oost-Jerusalem die wel recht hebben om tot 7 maanden een werkloosheidsuitkering te krijgen wanneer ze hun baan verliezen. Dit brengt een groep van meer dan 50.000 arbeiders op de Westelijke Jordaanoever in een zeer kwetsbare situatie, zonder geld om voedsel op tafel te zetten.

Oprichting noodfonds

Vakbond WAC-MAAN kijkt nu samen met een andere organisatie naar de oprichting van een noodfonds om deze groep Palestijnse werkenden te helpen met een bestaand overheidsfonds. Het idee is om de regering te dwingen een noodfonds te installeren van ongeveer NIS 500 miljoen (ongeveer 128 miljoen euro) voor deze ontslagen werkenden, zodat ze de komende maanden kunnen overleven.

Corona-lockdown

Sinds 2 weken heerst in Israël een volledige shutdown, waarbij mensen niet meer dan 100 meter van hun huis mogen lopen. ‘In deze crisis doen we ons best om onze leden te dienen en hen te helpen zich aan te passen aan de nieuwe situatie’, aldus Roni Ben Efrat van WAC-MAAN.

Arbeidspositie en sociale rechten versterken

Mondiaal FNV steunt vakbond WAC-MAAN om de arbeidspositie en sociale rechten van Arabische en Palestijnse werkzoekende vrouwen in Israël en oost-Jeruzalem te versterken, en het reduceren van hun armoede. De vakbond richt zich vooral op deze groep met de intentie hun vaardigheden te vergroten en hen naar banen toe te leiden. Ook helpt de bond bij de aanvragen voor sociale hulp en worden vrouwen getraind om op hun daken moestuinen te onderhouden.