Arbeidsrechten wereldwijd verslechterd

Door Redactie 8 juli 2021

Het aantal schendingen van arbeidsrechten wereldwijd is nog niet zo hoog geweest in de afgelopen acht jaar, zegt de ITUC naar aanleiding van de publicatie van de Global Rights Index 2021 op 30 juni jl. In deze jaarlijkse index documenteert de internationale vakbondskoepel schendingen van arbeidsrechten wereldwijd. Het blijkt dat de COVID-19-pandemie in veel landen misbruikt wordt voor het inperken van arbeidsrechten en privacy.

De ergste landen voor werkenden in 2021 zijn Bangladesh, Wit-Rusland, Brazilië, Colombia, Egypte, Honduras, Myanmar, de Filipijnen Turkije en Zimbabwe. Nederland behoort tot de landen met de minste schendingen.

Covid-19 pandemie

In het rapport van de ITUC is te lezen hoe tijdens de Covid-19 pandemie regeringen en bedrijven de rechten van werkenden, zoals vakbondsactiviteiten organiseren en cao-onderhandelingen voeren, maar ook hun privacy-rechten inperken.

ITUC algemeen secretaris Sharan Burrow: "Regeringen en werkgevers hebben de pandemie gebruikt om de mensen uit te buiten van wie de wereld afhankelijk is, door meer toezicht te houden, overeenkomsten te verbreken, werknemers te ontslaan, vakbonden te blokkeren en te intimideren en hun toevlucht te nemen tot geweld en moord.”

Een voorbeeld is Falabella. De multinationale detailhandelaar in huishoudelijke artikelen heeft in Peru 22 magazijnmedewerkers, die hadden gestaakt voor adequate gezondheids- en veiligheidsbescherming tegen het coronavirus in het bedrijf, ontslagen.

Enkele feiten uit het rapport

• 87% van de landen schendt het recht op staking;
  • 79% van de landen schendt het recht op collectieve onderhandelingen;
  • 74% van de landen sluit werkenden uit van het recht om een vakbond op te richten of er lid van te worden.

Mondiaal FNV steunt partners

De partners van Mondiaal FNV krijgen ook te maken met deze schendingen en komen zo goed mogelijk op voor de rechten van werkenden. Mondiaal FNV steunt hen daarin. Onlangs reikte de FNV nog de Febe Elizabeth Velásquez Vakbondsrechtenprijs uit aan de Zimbabwaanse vakbondsleider Peter Mutasa. Zimbabwe is een van de ergste landen voor werkenden.

Interactieve database

De achtste editie van de ITUC Global Rights Index rangschikt 149 landen naar de mate van respect voor de rechten van werknemers. Voor het eerst is er een interactief www.globalrightsindex.org, waar gevallen van geschonden rechten en nationale ratings per land en regio kunnen worden bekeken. Een uitgebreid overzicht van de rechten van werknemers in de wetgeving in 149 landen is de enige databank in zijn soort.

Lees meer in de ITUC global rights index 2021

Bron: ITUC