ILO roept Wit-Rusland op de rechten en vrijheden van werknemers te respecteren

Door Redactie 16 september 2020

Directeur-generaal van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO, Guy Ryder, heeft president Loekasjenko van Wit-Rusland per brief opgeroepen om schendingen van de mensenrechten te voorkomen. Ook vroeg hij ‘te zorgen voor volledige eerbiediging van de rechten en vrijheden van werknemers’ tijdens de golf van protesten die het land nu in z’n greep houdt.

In zijn brief aan de Wit-Russische president drong Ryder er op aan om de aanklachten tegen 6 vakbondsleden in te trekken. Zij zijn door de autoriteiten gearresteerd na deelname aan vreedzame protesten en vakbondsacties. Ryder herinnerde de president eraan dat het de verantwoordelijkheid van de regering is om te zorgen voor een klimaat dat vrij is van geweld, bedreigingen of druk tegen vreedzaam protesterende werknemers en dat dergelijke aantijgingen snel en onafhankelijk moeten worden onderzocht.

Diepe bezorgdheid over situatie

‘Ik dring er bij u op aan al het mogelijke te doen om schendingen van de mensenrechten te voorkomen en ervoor te zorgen dat de rechten en vrijheden van werknemers volledig worden gerespecteerd’, aldus Ryder in zijn brief. Hij uitte zijn diepe bezorgdheid over berichten uit Wit-Rusland over de arrestatie, detentie, opsluiting en mishandeling van arbeidersleiders. ‘Niemand mag worden beroofd van hun vrijheid of worden onderworpen aan strafrechtelijke sancties voor het loutere feit van het organiseren van of deelnemen aan een vreedzame staking of protest’, schreef Ryder.

Al 16 jaar samenwerking met ILO

In de brief herinnert Ryder Loekasjenko eraan dat de ILO al 16 jaar samenwerkt met de Wit-Russische regering en de nationale werknemers- en werkgeversorganisaties, om te helpen bij het aanpakken van kwesties die zijn opgeworpen door een ILO-onderzoekscommissie in 2004. Deze commissie is opgericht na ernstige inbreuken op de vakbondsrechten en vrijheden in het land. Ryder merkte op dat hoewel er enige vooruitgang is geboekt op deze punten, ‘de aanbevelingen van de Commissie nog lang niet volledig zijn uitgevoerd.’

Elke dag protesten

De brief van de directeur-generaal van de ILO volgt op een verzoek van de International Trade Union Confederation (ITUC). Op 9 augustus van dit jaar werden presidentsverkiezingen gehouden in Wit-Rusland. Loekasjenko, die sinds 1994 aan de macht is, zou opnieuw gewonnen hebben. Maar het volk gelooft hem niet, en sindsdien zijn er elke dag protesten in het land, ook in bedrijven. Velen zijn al opgepakt en achter tralies gezet. Maandag nog werd het prominente oppositielid Konstantin Titov opgepakt.

Bron:

ILO