FNV doneert bijna tienduizend euro voor Nepal

Door Redactie 13 augustus 2015

In de maand mei zamelde Mondiaal FNV geld in voor de slachtoffers van de zware aardbeving in Nepal op 25 april. Het totaalbedrag dat FNV-leden doneerden is € 4.600,36. Het FNV-bestuur voegt daar € 5000,- aan toe uit het Rapid Action Fonds. In totaal € 9.600,36 zal in overleg met de partner in Nepal bestemd worden.

Mondiaal FNV begon met de inzamelingsactie op de 1 mei-viering (de Dag van de Echte Banen) waar we een bedrag van € 2087,46 ophaalden. Ook bij FNV KIEM werd geld ingezameld. Daar verdubbelde het bestuur het bedrag van gedoneerde declaraties van leden en zo werd in totaal € 2600 overgemaakt aan het Rode Kruis.

Trekkinggidsen

Een van de vakbonden die ondersteund moet worden is de sherpa-vakbond Unitrav, die al 12 doden heeft te betreuren en meer dan 100 gewonden. Unitrav is een vakbond voor  trekkinggidsen en dragers en is lid van de Nepalese vakbondsfederatie Gefont. Mondiaal FNV heeft oude banden met beide.

Hulp hard nodig

Het bericht dat 12 sherpa’s (berggidsen) bij de aardbeving zijn omgekomen, kwam hard aan. Beleidsmedewerker Wilma Roos kreeg veel berichten binnen uit Nepal. “Het is afschuwelijk” “Nepal is een erg arm land dat lange tijd politiek instabiel was, met een zeer verdeelde vakbeweging. Nu was het net een beetje aan het opkrabbelen; er is jaren geleden een platform van vakbondsfederaties opgericht, waar juist de laatste tijd goede berichten vandaan kwamen. Door de aardbeving is het leven geheel ontwricht. Ze hebben dus echt heel hard hulp nodig,” aldus Roos.

Kijk voor meer info op de website van GEFONT, de Nepalese vakbondsfederatie