FNV blij met Nederlandse steun Marrakesh-verklaring

Door Redactie 11 december 2018

Ruim 150 landen hebben op 11 december het ‘Global compact on safe, orderly and regular migration’ bekrachtigd tijdens een conferentie in Marrakesh, waaronder Nederland. Net als de deelnemende landen ziet FNV de VN-verklaring als een bevestiging van de rechten van migranten en als belangrijk instrument voor landen waar weinig beleid is ontwikkeld op migratie.

Zuid-Aziatische arbeidsmigranten in Qatar

Wat houdt deze Marrakesh-verklaring in?

‘Geen enkel land heeft in zijn eentje te maken met migratie’, dat is een van de uitgangspunten van de verklaring die in Marrakesh is aangenomen. Met de verklaring committeren de deelnemers zich aan internationale samenwerking op migratie, zonder dat dit afbreuk doet aan hun onafhankelijkheid.

De landen hebben 23 doelen gesteld voor hun samenwerking op migratie, waaronder:

• Het wegnemen van de aanjagers en omstandigheden in het land van herkomst die mensen aanzetten tot migratie;
  • Grenzen worden op een gecoördineerde, geïntegreerde en veilige manier beheerd;
  • Migranten hebben toegang tot basisvoorzieningen;
  • Samenwerking aan een veilige en waardige terugkeer naar het land van herkomst, met duurzame re-integratie;
  • De werving van arbeidsmigranten moet op eerlijke, ethische wijze gebeuren en leiden tot fatsoenlijk werk.

En nog 18 doelstellingen dus. De hele verklaring vind je hier.

Het belang voor werknemers en FNV

FNV en de internationale vakbeweging hebben in het consultatieproces een rol gespeeld en daarbij de positie van migranten benadrukt. De verklaring moet er in de eerste plaats voor zorgen dat er duidelijke afspraken gemaakt worden rondom migratie. Dat kan alleen via internationale samenwerking. De negatieve uitwassen, zoals mensensmokkel, de vele doden op zee en uitbuiting moeten samen worden tegengegaan. En de kansen die migratie met zich meebrengt kunnen beter benut worden.

Internationaal secretaris Tuur Elzinga: ‘Migratie kan kansen bieden, maar alleen als de rechten van arbeidsmigranten worden nageleefd. Anders blijven we misstanden zien die uiteenlopen van onderlinge concurrentie op arbeidsvoorwaarden tot ernstige situaties van uitbuiting. We moeten voorkomen dat werkenden tegen elkaar worden opgezet, dat schaadt niet alleen de arbeidsmarkt, maar de hele samenleving.’

Al eerder heeft FNV het kabinet op het belang hiervan gewezen en zal dit ook blijven doen bij het uitdragen van de intenties van de verklaring.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.