Bangladesh coronacrisis: betaling en bescherming nodig voor kledingarbeiders

Door Redactie 14 april 2020

Maar weinig kledingfabrieken in Bangladesh betalen lonen door van de kledingarbeiders gedurende de sluiting vanwege het coronavirus. Vakbonden willen dat lonen betaald worden en dat kledingarbeiders beschermd worden tegen het virus.

Kledingarbeidster in fabriek in Bangladesh

Foto: Catrien Ariens

Bijna 100 textiel- en kledingfabrieken waren toch open op 7 april, terwijl de industrie verzocht had om te sluiten tot 14 april, als onderdeel van de nationale poging de verspreiding van het coronavirus te vertragen. Minder dan 300 kledingfabrieken betaalden lonen en andere toeslagen tot dinsdag 7 april. Dit meldt The Financial Express.

Brancheorganisaties BGMEA, BKMEA en BTMA hadden besloten om de kledingfabrieken te sluiten, daarmee de nationale lockdown volgend. De brancheorganisaties verzochten hun leden om de lonen en toeslagen van de werknemers tot 16 april uit te betalen. Ook Minister van Handel Tipu Munshi vroeg fabriekseigenaren om werknemers niet te ontslaan en hun lonen door te betalen tot 16 april.

Fabrieken open

Insiders zeggen dat onder meer 98 textiel- en kledingfabrieken toch open waren. Volgens de brancheorganisaties konden alleen fabrieken die persoonlijke beschermingsmiddelen maken en urgente orders hadden doorwerken als ze konden voldoen aan de gezondheidsregelingen.

Vele fabrieken betalen geen lonen

Van de 1882 leden van BGMEA betaalden 186 fabrieken lonen en andere toeslagen, zei de politie. Van de 1101 leden van BKMEA betaalden 57 fabrieken en van de 388 leden van de BTMA betaalden 46 fabrieken de lonen en andere toeslagen.
Van de 364 fabrieken die door de Bangladesh Export Processing Zones Authority worden gereguleerd betaalden zo’n 121 fabrieken de lonen.

Arbeiders moeten beschermd worden

Vakbonden in Bangladesh ergeren zich aan het besluit om fabrieken open te houden. Vakbondsleider en Mondiaal FNV-partner, Nazma Akter, herhaalde de eisen voor de sluiting van alle fabrieken, het betalen van lonen en bonussen en andere toeslagen gedurende de sluiting. Ze stelt dat vele arbeiders hun baan hebben verloren en dat fabriekseigenaren werknemers op een zwarte lijst zetten en hen dwingen om documenten te ondertekenen wanneer werknemers hun stem laten horen voor hun veiligheid en bescherming tegen Covid-19. Akter is van mening dat kledingarbeiders beschermd moeten worden door de bedrijven in de textielketen: de modemerken, bedrijven en leveranciers. Zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en geen levens op het spel zetten.

Mondiaal FNV en haar andere vakbondspartners in de textielindustrie vindt net als Akter dat gezondheid, welzijn en veiligheid voorop staat. En dat de bedrijven hiervoor verantwoordelijkheid moeten nemen.

Bron: the Financial Express

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.