BWI verbindt migrantwerkers uit Qatar met vakbonden in Nieuw-Zeeland

Door Redactie 27 februari 2019

De internationale sectorbond BWI heeft voormalige migrantwerkers uit Qatar, die nu in Nieuw-Zeeland aan het werk zijn, met succes gekoppeld aan de First Union New Zealand.  Ze gaan een nieuwe vakbond oprichten.

“Onze ervaring bij toetreding tot de Balikatan ng Manggagawa sa Konstruksyon sa Qatar (BMKQ) heeft ons het vertrouwen gegeven dat we ook kunnen toetreden tot de bond in Nieuw-Zeeland”, zei Anthony Laquihon, voormalig secretaris van BMKQ. Anthony en zijn collega’s en leden van BMKQ werkten bij AlumCo in Qatar. Toen het bedrijf failliet ging, waren ze bijna 6 maanden lang van streek. Want ze kregen geen salarissen, huisvesting en voedsel. Met de steun van de BWI werd de zaak afgehandeld en uiteindelijk werden ze terug gerepatrieerd op de Filippijnen.

Volledige steun bij vorming vakbond

Toen ze vorig jaar in Nieuw-Zeeland als handwerkers en bouwvakkers in Hamilton, Nieuw-Zeeland zijn gaan werken, hebben ze contact opgenomen met BWI met het verzoek om te worden ge├»ntroduceerd bij BWI-filialen in Nieuw-Zeeland. Op 23 februari introduceerde BWI-secretaris Ambet Yuson de groep aan Robert Reid, voorzitter van First Union New Zealand. Hij beloofde organisers van First Union te sturen om hen in Hamilton te bezoeken. Deze gaan sessies rondom het programma ‘Know your Rights in NZ’ uitvoeren en plannen ontwikkelen. De aan BWI en Nieuw Zeeland gelieerde vakbonden zullen de vorming van de BMK Nieuw Zeeland volledig ondersteunen”, aldus Yuson.

Bron: BWI