Partner van Olympische Spelen 2020 vernedert werknemers in Thailand

Door Redactie 14 november 2018

Mitsubishi Electric, officiële partner van de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio in 2020, heeft ontslagen vakbondsleden in zijn fabriek in Thailand aan vernederende praktijken onderworpen, zo meldt internationale sectorbond IndustriALL. Het heeft een protestbrief naar de multinational gestuurd. LabourStart voert een solidariteitscampagne.

Werknemers werden gedwongen om mee te doen aan een 4 daags militair kamp 'om orde en discipline te leren'

Buitengesloten werknemers moesten een 4-daags kamp op een militaire basis bijwonen om 'orde en discipline te leren'. Foto: IndustriALL.

In december 2017 werden 1800 leden van de Confederation of Thai Electrical Appliances, Electronic Automobile and Metalworkers (TEAM) buitengesloten door Mitsubishi Electric Consumer Products Thailand. De vakbond en het bedrijf bereikten vervolgens een akkoord door collectieve onderhandelingen op 29 januari 2018, waarmee het geschil werd beëindigd. Mitsubishi ging ermee akkoord om deze werknemers weer in dienst te nemen, wat volgens de wet ook zo moet gebeuren. Voordat het bedrijf hiertoe overging, riep het de werknemers bijeen om ‘hun houdingen te checken’ en onder druk te zetten om compromitterende informatie over vakbondsleiders te door te geven.

Gedwongen aan 4-daags kamp deel te nemen

Het bedrijf dwong de buitengesloten werknemers om een 4-daags kamp bij te wonen op een militaire basis om ‘discipline en orde te leren’. Ze werden 5 dagen lang getraind door een externe HR-firma, van wie ze moesten ‘nadenken over hun fouten’. Ook moesten ze een dag bejaardentehuizen schoonmaken en 3 dagen in een boeddhistische tempel verblijven, zonder acht te slaan op hun religieuze overtuigingen. Verder moesten de werknemers excuses aanbieden aan het bedrijf op hun persoonlijke sociale media-accounts.

Bedrijf wierf desondanks nieuw personeel

Ondanks dat ze dit proces van opzettelijke vernedering moesten ondergaan, zijn niet alle werknemers opnieuw in dienst genomen. Het bedrijf begon zelfs met het werven van nieuw personeel. Mitsubishi Electric ontsloeg 24 werknemers die op herintreding zaten wachten, waaronder 10 leden van een nieuw vakbondscomité, gekozen in juni 2018, en vroeg om toestemming bij het arbeidsgerecht om 2 anderen te ontslaan.

Individuele contracten ter vervanging van cao

Het bedrijf eist van werknemers die opnieuw in dienst zijn genomen om individuele contracten te ondertekenen ter vervanging van de collectieve arbeidsovereenkomst die eind september 2018 is verlopen. Het bevat een clausule waarin de werknemer moet overeenkomen dat zij geen lid zijn van een vakbond.  En als ze dit wel zijn of worden, moeten ze loonsverhogingen en andere voordelen, verkregen uit het individuele contract, teruggeven aan het bedrijf.

IndustriALL stelt dat Mitsubishi Electrics intimidatie heeft ingezet om de vakbond te verzwakken en heeft gepoogd vakbondsleden te vernederen. Dit is een duidelijke schending van fundamentele werknemers- en vakbondsrechten, inclusief het nationaal arbeidsrecht en internationale fundamentele arbeidsnormen. Het bedrijf is nota bene een officiële partner van de Olympische en Paralympische Spelen in Tokio in 2020, dat als motto ‘Aandacht voor mensenrechten, arbeid en eerlijke handelspraktijken’ heeft.

Steun de werknemers

De internationale vakbond heeft het bedrijf driemaal een brief gestuurd met de eis dat de ontslagen werknemers weer in dienst worden genomen, maar tot nu toe is er nog geen reactie.
IndustriALL heeft nu een wereldwijde solidariteitscampagne gelanceerd waarbij iedereen wordt opgeroepen een brief aan Mitsubishi-CEO Norikazu Ishikawa te ondertekenen. De slottekst in deze e-mailactie luidt: ‘Ik roep Mitsubishi Electric op om de internationale arbeidsnormen te respecteren, onmiddellijk de 24 ontslagen en 48 uitgesloten vakbondsleiders en -leden weer in dienst te nemen en te stoppen met het schenden van fundamentele vakbondsrechten.’

Doe mee!

Bronnen:
IndustriALL
LabourStart.org

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.