Nieuwe doodsbedreigingen tegen vakbondsmensen in Colombia en Chili

Door Redactie 10 september 2018

Een week voordat het Colombiaanse parlement zou debatteren over moord op en doodsbedreigingen tegen vakbondsmensen, ontvingen leiders van de Colombiaanse vakbond SINTRAVIESCOLS opnieuw doodsbedreigingen. Vakbondsleiders van de Chileense kopermijn Codelco ontvingen enkele dagen geleden eveneens doodsbedreigingen vanwege hun vakbondsactiviteiten.

Landelijk voorzitter Jaime Cárdenas, Carlos Zuñiga, Eduard Lenis en John Paz van de Colombiaanse vakbond SINTRAVIESCOLS, kregen eind augustus een brief van de paramilitaire groep Gaitanistas Self-Defence of Colombia met daarin de waarschuwing de stad Cali binnen 24 uur te verlaten. Er zou opdracht gegeven zijn om hen te vermoorden. Senator Alexander López, die de vakbond heeft voorzien van een locatie voor zijn vergaderingen, werd ook genoemd in de brief.

Dit is de vijfde doodsbedreiging tegen Jaime Cárdenas en de vierde tegen zijn collega's. Cárdenas heeft volgens de internationale sectorbond UNI gezegd dat hij vreest voor zijn leven en dat van zijn familie. Omdat uit eerdere ervaringen is gebleken dat de regering hiertegen geen actie onderneemt, waardoor al vele maatschappelijke en vakbondsleiders de dood hebben gevonden.

Vakbondsrechten en mensenrechten beschermen

De regioafdeling Amerika van de UNI heeft een brief naar president Iván Duque gestuurd met de oproep de bescherming van de Colombiaanse bevolking te garanderen door middel van effectieve veiligheidsmaatregelen. Ook heeft de UNI hem opgeroepen om degenen die verantwoordelijk zijn voor dergelijke bedreigingen op te sporen en hen voor de rechter te brengen. Bovendien zou Colombia, als nieuw lid van de OESO, bij voorrang de volledige uitoefening van de vakbondsrechten moeten waarborgen en de mensenrechten van de bevolking moeten beschermen.

Een boodschap vol anti-vakbondsteksten

Miguel Veliz, leider van vakbond nr. 3 van de Codelco-mijn in het Chileense Chuquicamata, kreeg op 22 augustus een steen naar zijn auto gegooid. De daders lieten een briefje achter waarin ze de leider bedreigden. Tegen IndustriALL zei hij: “Aan de steen zat een boodschap vast met anti-vakbondsteksten. Ze proberen ons weg te jagen van ons vakbondswerk, maar ze zullen niet slagen. Het incident wordt gemeld aan de officier van justitie, samen met de namen van allen die me in de afgelopen maand hebben bedreigd. Ik roep de regering op maatregelen te nemen om te voorkomen dat dit weer gebeurt.”

‘Dergelijk geweld genereert angst’

Vakbond nr. 3 is onderdeel van de Koperwerkers Federatie (FTC), aangesloten bij IndustriALL. Het dagelijks bestuur van de FTC heeft de dreigingen en andere aanvallen tegen vakbondsleiders bekritiseerd. “Wij veroordelen en zijn woedend over deze anonieme acties om medewerkers van Codelco te intimideren. Dergelijk geweld genereert angst en brengt de veiligheid van mensen in gevaar”, aldus het bestuur in een verklaring. Het riep de autoriteiten op grondig onderzoek te doen zodat de daders van deze aanvallen worden opgespoord en worden berecht.

Doodsbedreiging vanwege onderhandelingen

Verder bleek dat ook Ana Catalán, voorzitter van de Gabriela Mistral Bond van professionele werknemers en analisten, was bedreigd. Catalán heeft op 21 augustus via een telefoontje doodsbedreigingen ontvangen en kreeg opdracht niet deel te nemen aan de onderhandelingen met het management van Codelco. “Het is vreselijk dat mensen ons proberen te beletten om ons werk te doen en de rechten van onze werknemers te beschermen. Onze overtuiging is niet veranderd - we zullen doorgaan met onderhandelen en een zo goed mogelijk resultaat te bereiken”, zei Catalán. IndustriALL heeft beide aanvallen publiekelijk veroordeeld.

Bronnen:
UNI
IndustriALL

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.