Migrantwerkers in Qatar vrij om naar thuisland te reizen

Door Redactie 12 september 2018

Migrantwerkers in Qatar hoeven geen toestemming meer van hun werkgever te vragen om naar hun thuisland af te reizen. De Qatarse regering heeft op 4 september nieuwe wetgeving ingevoerd, waardoor dit mogelijk is. De internationale organisaties ILO en ITUC en de internationale sectorbonden BWI en ITF juichen deze beslissing toe.

Migrantarbeiders Qatar

Toestemming moeten vragen om naar huis te reizen was onderdeel van het Kafala-systeem dat in Qatar heerste. De regering besloot vorig jaar dit systeem af te schaffen. Het Kafala-systeem maakte buitenlandse werknemers in Qatar praktisch rechteloos en gaf de werkgever alle beslissingsbevoegdheid over zaken als visa, status in het land en arbeidsvoorwaarden. “Vandaag markeert een grote stap richting werknemersrechten en het einde van het Kafala-systeem voor migrantwerkers in Qatar”, reageerde ITUC-voorzitter Sharan Burrow verheugd.

'Fundamentele hervormingen'

“Ongeveer 1,5 miljoen werknemers hebben nu de vrijheid om Qatar te verlaten zonder toestemming van hun werkgever dankzij het schrappen van een centraal deel van het Kafala-systeem van moderne slavernij, dat nog steeds bestaat in andere Golfstaten. Dit zijn fundamentele hervormingen, en deze laatste stap zet een onderscheidend voorbeeld voor de regio.”

Ook huishoudelijk personeel moet deze vrijheid hebben

Burrow refereerde verder aan de situatie van huishoudelijke hulpen, voor wie de toestemming om het land te verlaten nog wel geldt. “Qatars volgende stap is om de wet voor huishoudelijk personeel te veranderen, zodat ze dezelfde vrijheid hebben als alle andere werknemers. We zullen de situatie van deze werknemers blijven volgen om ervoor te zorgen dat geen exit-vergunningen worden geweigerd zonder een goede kans om in beroep te gaan.”

Volgende stap is effectieve implementatie

“Dit is een essentiële vooruitgang in de mensenrechten van werknemers in Qatar”, zei BWI-voorzitter Ambet Yuson. “De volgende stap is de effectieve implementatie van de nieuwe wetgeving, zodat deze een definitief effect zal hebben op migrantenwerkers in Qatar, waarvan vele in de bouw. Bovendien zullen we doorgaan met het zoeken naar veranderingen om ervoor te zorgen dat alle werknemers, inclusief huishoudelijk personeel, bewegingsvrijheid hebben.”

ITF-voorzitter Stephen Cotton zei: “Qatar is aan het hervormen. De implementatie van de nieuwe wet zal een echte historische doorbraak betekenen voor migrerende werknemers, die niet langer gebonden zijn aan de exit-vergunningen, waardoor een einde komt aan een centraal kenmerk van het kafala-systeem van moderne slavernij. Voor ITF betekent dit een enorme wijziging voor transportmedewerkers en werknemers in de luchtvaart, in havens en in het openbaar vervoer. We werken eraan om deze werknemers te beschermen, internationale normen en goede voorbeelden te erkennen en toezicht te houden op alle werkgevers die de rechten van deze nieuwe werknemers dreigen te schenden.”

Belangrijke mijlpaal

De internationale arbeidsorganisatie ILO heeft samen met de Qatarse overheid aan een 3-jarig programma gewerkt rondom de arbeidsomstandigheden en arbeidsrechten van migrantwerkers. Houtan Homayounpour, hoofd van dit project bij de ILO, zei dan ook de herziening van de wet te verwelkomen. “Deze eerste stap naar volledige afschaffing van exit-vergunningen is een duidelijk teken van de inzet van de regering van Qatar en een belangrijke mijlpaal in het proces. De ILO zal in dit kader nauw blijven samenwerken met de regering van Qatar.”

Ook in Nepal blijdschap

Ook in Nepal, waar veel migrantwerkers vandaan komen, is blij gereageerd op de stappen van de Qatarse regering. Zowel de Nepalese regering als de wervingsbureaus bevestigen dat de recente beslissing het reizen voor bijna 300.000 Nepalezen die momenteel in Qatar werken zal vergemakkelijken. “We hebben  vaak klachten ontvangen over werkgevers die werkcontracten van Nepalese migrantwerkers tegen hun wil verlengden en een exit-vergunning weigerden”, zei Rohan Gurung, voorzitter van Nepalese Association of Foreign Employment Agencies. Dat is wat betreft de bouw dus nu voorbij.

Bronnen:
ITUC
Himalayan Times : https://thehimalayantimes.com/business/nepali-workers-to-benefit-as-qatar-lifts-exit-permit-system/

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.