Iraanse leraar van onderwijsvakbond tot ruim 10 jaar veroordeeld

Door Redactie 30 augustus 2018

De Iraanse leraar en bestuurder van de onderwijsvakbond ITTA-Tehran Mohammad Habibi is veroordeeld tot 10,5 jaar gevangenisstraf vanwege deelname aan een vreedzame bijeenkomst op 20 mei. Ook heeft hij een verbod gekregen op sociale en politieke activiteiten gedurende 2 jaar, een reisverbod van 2 jaar en 74 zweepslagen.

De internationale sectorbond Education International (EI) veroordeeld met klem deze zware straf. De vakbondsfederatie, waarvan ITTA-Tehran lid is, eist ‘onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Mohammad Habibi.’ Ook eist EI de bescherming van alle vakbondsmensen tegen dergelijke zware tactieken van handhaving die erop gericht zijn om vakbondsactivisten ervan te weerhouden hun legitieme activiteiten te nastreven.’

Samen met 13 anderen gearresteerd

De ngo International Alliance in Support of Workers in Iran (IASWI) meldde dat op 20 mei een vreedzame bijeenkomst, georganiseerd door de ITTA-Teheran, werd aangevallen door veiligheidsdiensten en undercover agenten. Habibi werd samen met 13 andere deelnemers gearresteerd. Op dat moment was hij op borgtocht vrij van een vorige arrestatie in maart 2018. Iedereen behalve Habibi werd een dag later vrijgelaten. Habibi werd overgebracht naar een eenzame cel in de grootste gevangenis van Teheran.

Verwondingen aan het lichaam

Volgens IASWI zit Habibi momenteel onder ondraaglijk barre omstandigheden in de gevangenis vast. Familieleden die hem bezochten, zeggen dat Habibi zware pijn heeft in zijn borst en aan de zijkanten, als gevolg van de zware schoppen en slagen die hij heeft gekregen. Hij heeft ook een grote zichtbare blauwe plek op zijn rug; dit zou zijn gekomen doordat undercover agenten hem over het asfalt van de straat hebben gesleurd. Eigenlijk heeft hij een scan nodig van de gewonde plekken, maar de openbare autoriteiten weigeren hem uit de gevangenis naar het ziekenhuis te brengen.

‘Moordzuchtige, criminele nalatigheid’

IASWI stelt dat Habibi’s behandeling door gevangenisbeambten gelijk staat aan ‘moordzuchtige, criminele nalatigheid’. De ngo acht alle functionarissen die betrokken zijn in deze zaak volledig verantwoordelijk voor alles wat er met hem gebeurt. Education International (EI) sluit zich aan bij de IASWI. Ze beschouwt Habibi, lid van de Iraanse lerarenvakbond van Teheran, als een van de vele onafhankelijke vakbondsleden die lastig gevallen worden door de Iraanse publieke autoriteiten vanwege zijn hun legitieme activiteiten.

Kom in actie, stuur een protestmail!

EI roept alle progressieve individuen, organisaties, vakbonden en met name lerarenorganisaties overal ter wereld op de behandeling van Habibi te veroordelen en zijn onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating te eisen. Doe mee, u kunt hier een protestmail aan de Iraanse autoriteiten sturen.

Bron:
Education International

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.