Chileense jongeren de straat op tegen aanpassing Arbeidswet

Door Redactie 27 augustus 2018

Zo’n 700 jongeren gingen onder aanvoering van verschillende vakbonden in de Chileense hoofdstad Santiago op 9 augustus de straat op om te protesteren tegen een nieuwe bijlage bij de Arbeidswet. Dit zogenoemde Arbeidsstatuut voor jonge studenten beperkt de rechten van jonge werknemers tussen 18 en 24 jaar.

Werknemers van de National Federation of Workers in Construction, Wood, Services and Allied Sectors (FETRACOMA), samen met zijn lidbond SINTEC die speciaal is opgericht om de omstandigheden van kwetsbare werknemers te verbeteren, namen deel aan de grote mars tegen het initiatief. Het ging er fel aan toe
De Chileense politie zette waterkanonnen in.

“Jonge stakers werden onderdrukt door een scala aan ME’ers, maar FETRACOMA zal doorgaan met de strijd voor eerlijke en waarachtige arbeidscondities voor jonge mensen in Chili”, zei FETRACOMA-voorzitter Jorge Hernández. Hij is eveneens voorzitter van de jongerengroep voor Latijns-Amerika en de Cariben van de internationale sectorbond BWI.

Mogelijkheid tot pensioensparen beperkt

De aanpassing in de Arbeidswet was ontworpen om de werkgelegenheid van jonge studenten aan te moedigen, maar de internationale arbeidsorganisatie ILO waarschuwde dat door dit statuut overwerk niet hoeft te worden uitbetaald en dat het instabiliteit veroorzaakt. Het statuut reduceert niet alleen looninkomsten, maar beperkt ook de mogelijkheid om een behoorlijk pensioen te ontvangen doordat er niet aan het sociale zekerheidsstelsel wordt bijgedragen.

Brengt duurzaam werk in gevaar
Het negeert de noodzaak van duurzaam werk en sluit werknemers uit van sociale uitkeringen. Verder heerst het gevaar dat vaste banen verloren gaan als studenten onder deze condities werken. Een van de protestleiders zei: “De regering heeft onze protestvergunning ingetrokken, maar dit betekent niet dat we het recht op demonstreren niet zullen uitoefenen. We demonstreren, met of zonder de politie”.

Bronnen:
BWI
EBL News

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.